Corona jaar 2020

31 december 2020 - Groningen, Nederland

Ondertussen is het september (2020). Wij zijn een dag in Groningen om onze Indonesische studenten die wij op kamers hebben uit te zwaaien. Een groot deel van het jaar is verstreken.
Ik lees het verslag van vorig jaar en zie de opmerking staan dat wij 16 maart weer naar Griekenland gaan. Dus niet.
Eind november 2019 zijn wij naar Nederland gekomen om tot 16 maart hier te blijven. Een vrij lange periode maar er zal stevig aan het huis geklust worden.

Daar begint het mee in december. Eerst wordt de werkplaats, een klein deel van de vroegere garage opnieuw ingericht en geschilderd.

Een kast van de kringloop voor de vernieuwde werkplaats wordt per bakfiets opgehaald. Met een bakfiets van de kringloopwinkel wordt een kast die een plaats krijgt in de werkplaats, opgehaald.

In kerstsfeer op bezoek bij Andrë Rieu in Maaxstricht.Andre Rieu in actie en wij zijn erbij.

Met Kerstmis een bezoek aan André Rieu in Maastricht. Is voor één keer erg mooi, maar dan heb je het voor de toekomst ook wel gezien. Twee nieuwe fietsenhokken voor het huis.Binnenshuis worden twee fietsenhokken geschilderd. Er wordt zeer nauwkeurig gewerkt echter als deze éénmaal in de volle zon staan komen er luchtbubbels onder de verf. Volgend jaar opnieuw behandelen. In maart wordt tevens de auto oprit verbreed. Het planten perkje was  aardig bedacht, echter aan deze kant van het huis wil weinig groeien.

Nieuw badmeubel en toilet opnieuw ingezet.Het badkamer meubel wordt vernieuwd en een nieuwe wc geplaatst in de badkamer boven. Beneden ontdekten wij bij terugkomst uit Griekenland schimmel op de muur. De lekkage dokter uit Zuidwolde komt langs en deze ontdekt dat het lek afkomstig is van het toilet in de badkamer boven. Leuk bij een inbouw toilet! Gelukkig is de lekkage dokter ingeschakeld, anders was ik begonnen met breken daar waar de schimmel te zien was.

De lekkage dokter

Nu hoefde dat alleen maar te drogen en opnieuw gestuct en gesausd te worden.

Een andere dokter die in februari langskomt is die van de mijnbouwschade. Een vijftal scheuren worden vastgesteld en een royale vergoeding toegekend om dit te herstellen.

Op 16 maart blijkt dan dat onze vlucht naar Griekenland vanwege corona gecancelled wordt. Op dat moment konden we deze reis doorboeken naar mei. Dan maar verder met het huis en zoals veel mensen in Nederland slaan we verder aan het klussen en aan in de rij staan bij de vuilstort. De benedenverdieping en het traphuis worden voorzien van laminaat.  De houtkachel wordt vervangen door een gaskachel (moet je wel durven in een tijd waarin gas wordt afgeschaft!).

De echte houtkachel.aDe gaskachel met gloeiend vuurtje.

De kamers boven krijgen allemaal nieuw PVC laminaat.Een van de kamers op de bovenverdieping wordt opnieuw ingericht en een nieuw verdienmodel wordt bedacht om deze via Airbnb te verhuren. Dit gaat ook goed. De eerste klant komt een weekend om examens te doen in de stad. Dan wordt er geboekt voor 30 dagen (de corona crisis is net begonnen). Bij aankomst blijkt dit een oudere dame te zijn van 82, die Israël is uitgezet vanwege corona. Uiteindelijk zal zij blijven tot 15 augustus. Nog meer boekingen komen er binnen van dames uit de binnenstad die graag heren ontvangen. De kamers in de binnenstad zijn in verhouding te duur. Daar gaan wij niet op in en wij annuleren het hele gedoe met Airbnb en gaan weer over tot de orde van de dag, het verhuren van kamers aan studenten.

In mei wordt de voorgevel nog aangepakt. Samen met de buren vervangen wij ons houtwerk dat niet goed tegen de hete zon kan door kunststof keralit. Voor in augustus bewaren we nog de klussen, het vervangen van de warmte terugwin installatie en het vervangen van een vast raam door een beweegbaar raam. In de zomer zijn dan in staat om boven meer frisse lucht in te laten.

In Woudsend met broer Willem aan de trekzak

En ons reizen dan, met de Viviane? Het lijkt er eerst niet op en dus gaan wij begin mei erop uit met onze Midget 26. Een tocht naar uiteindelijk Terhorne in Friesland. Tijdens de tocht lijkt ons een camper de beste optie om in Griekenland of elk geval de Middellandse zee te komen. Een longlist van eisen wordt opgesteld. We halen onze auto naar Friesland en trekken er regelmatig op uit om campers te bekijken. De longlist wordt een shortlist en uiteindelijk vinden wij de camper in Oldebroek in Overijssel, een Adria Coral 580 SP. Net geen zes meter, maar wel met een frans bed", een royale douche en zelfs een grill in de cabine. Voorwaarde voor aankoop is nieuwe bekleding in het interieur. Nog dezelfde middag zoeken wij in Hoogeveen de stof uit.

Wij liggen in Terhorne met de Midget 26 en zoals zo vaak bekijken wij de bootjes die daar te koop liggen. Een shortlist voor een motorboot hadden wij al. Laag genoeg om onder 80% van de bruggen door te kunnen, een douche en een goed bed. Blijkt deze daar nou net te liggen, een Drammer 820. Wij brengen een fatsoenlijk bod uit een 2 uur later zijn wij de nieuwe eigenaren. Dat is even schrikken, zitten wij met 2 zeilboten, een camper en een motorboot. Voor de Midget 26 hadden wij al een belangstellende en veertien dagen later is deze verkocht.

De Balance gaat 21 september in de winterstalling.

De eerste tocht met onze motorboot de Balance voert van Terhorne naar Groningen. Eerst maar eens naar de thuisbasis om een aantal (kleine) veranderingen aan bed en elektriciteit door te voeren. De tocht gaat via Grouw, Drachten, het Bergumermeer, Lauwersmeer. Wat een andere belevenis! Grote ramen, je komt voortdurend ogen te kort voor alles wat je tegenkomt. In een zeilboot keken wij nauwelijks om ons heen, je hebt het druk met de boot.  Op het Bergumermeer ontmoeten wij Pia. We hadden elkaar leren kennen in Lissabon op onze tocht naar Griekenland in 2014. Wat een wonder om elkaar weer te ontmoeten op deze plek. De tweede tocht voert door Groningerland, het Damsterdiep, Appingedam en het Schildmeer. Ook een belevenis om nooit te vergeten, we komen op plekken waar je met een boot met mast erop nooit komt.

Zonsondergang aan Paterwoldse meer

In juli liggen wij eerst in Woudsend waar broer Willem met Dora kamperen in de caravan. Het weer is regenachtig. Wij bezoeken gemaal Tacozijl bij Lemmer, de Kringloopwinkel in Lemmer en een aantal kunstwerken in de elf steden. Tijdens het evenement Culturele hoofdstad van Europa zijn deze gemaakt. Na Woudsend varen wij een route via Lemmer, Emmeloord (daar kom je met zeilboot ook al niet), via Drentse hoofdvaart terug naar Groningen. De laatste tocht wordt gemaakt via Ezumazijl, Dokkum, Oudkerk (prachtige route binnen door naar Groote Wielen), Leeuwarden en uiteindelijk naar Zwaagwesteinde waar de boot in verwarmde loods wordt opgeslagen.

Uit in Wageningen, 40 jaar getrouwd29 juli zijn we 40 jaar geleden getrouwd.

Daarna wordt het tijd voor verder verkennen  van reizen met en leven in de camper. In september een eerste tocht net over de grens in Duitsland. Vanwege de corona situatie worden wij verzocht zo spoedig mogelijk weer te vertrekken. Toeristische activiteiten zijn niet meer gewenst.

In onze nieuwe woonomgeving de camper Adria Coral 560

Wij blijven daarna een aantal weekenden in Nederand, onder anderen Blauwe Stad, Franeker, Coevorden, Hardenberg. Half oktober denken wij Griekenland te gaan bereiken. Helaas blijkt in Roermond een bezoek aan de eigen tandarts noodzakelijk. Wij besluiten tot Kerst in Nederland te blijven. In tussentijd verblijven wij een aantal weekenden in Holten bij  bosleven, een prettige verblijfplaats met de camper en wij ondersteunen de activiteiten van Nanda in het bos, hut bouwen, kampvuur stoken, eten koken, houthakken etc.

Ondertussen is het bijna Kerstmis, dit gaan wij in kleine kring vieren. Daarna willen wij naar de zon in Spanje en Portugal.