April 2017 weer te water en vertrek vanuit Aegina naar Kreta

4 april 2017 - Aegina, Griekenland

Zaterdag 26 maart Aegina

Zaterdag 25 maart vertrekken wij vanuit Schiphol naar Athene. Vanwege de late aankomst in de avond (half tien) eerst met de bus naar Piraeus en daar overnacht in het splinternieuw (vernieuwde) Phidias Piraeus hotel. De volgende dag worden wij met de shuttle bus naar de veerboot van Aegina gebracht. 's Middags om één uur staan wij bij de boot die er goed bijligt. Maandag en dinsdag wordt er aan de boot gepoetst en ingericht. Door Asprakis (de werf) worden nog de rvs stootstrips aangebracht. Deze waren meegenomen vanuit Nederland daar deze in Griekenland niet te krijgen waren.

Woensdag gaat de boot te water. Het weer is gunstig en dat is nodig bij deze werf. Bij windkracht vier uit noord rollen er vervelende golven over de werf.

Wij leggen aan in Aegina stad om de boot verder op te tuigen, de zeilen erop en het rek van de zonnepanelen moet nog afgemonteerd. Op zondag vertrekken wij richting Poros met een tussenstop om het grootzeil te checken en de reeflijnen aan te brengen.

Uitzicht vanaf Poros op Galatas aan de vaste wal.Poros is het eilandje waar begin oktober 2016, toen wij onze schade opliepen in Nafplion, de plek waar enorm veel schade aan boten door de onweersstorm is veroorzaakt. Van de schade aan de wal was weinig meer zichtbaar.

Dinsdag 4 april Hydra

Na nog een paar boodschappen vertrekken wij om tien uur richting Hydra, weinig wind, dus de mast is overbodig. Om half één de lunch in de kuip en na de siësta verkent Hanneke het dorp en zet ik de rest van het dek nog in de was. Daarna een wandeling door de straten.Haven van Hydra met paarden en ezels. Het eiland met 2000 inwoners, die voornamelijk werken in de toeristische sector en de visserij, is zonder gemotoriseerd verkeer. Het vervoer vindt plaats per ezel of paard. De straten en stegen zijn veelal in de vorm van trappen. Zelfs vroeg in het voorjaar is het al gezellig druk met jachten, plusminus 10 stuks. Veel meer plaats is er niet.

Woensdag 5 april Spetses en Porto Chello

Mooie bloemen in Porto ChelloSpetses zou volgens de havenmeesteres van Poros een meer geschikte plek zijn dan Hydra. Wij hebben de oude haven bekeken en vinden het daar lastig een plaats te vinden. De nieuwe pier meer bij het dorp vinden wij ook niet geschikt vanwege de deining die aan beide zijden staat bij een matige noordenwind. Wij varen daarom door naar Porto Chello. Een plaats waar wij vorig jaar september al geweest waren. Niet erg gezellig maar wel makkelijk aanleggen. Bij een rondwandeling ziet het er vaak desolaat uit, verschillende hotels zijn in staat van ontbinding en worden niet meer gebruikt. Ook veel winkelpanden staan leeg.

Donderdag 6 april tot en met zaterdag 8 april  Navplion

Bourtzi Castle NafplionOm één uur komen wij aan na een vier uur durende motortocht. Het aanleggen lukt niet met anker, evenals vorig jaar oktober krijgen wij geen houvast. Na twee keer besluiten wij langszij te gaan. Wij zijn op dat moment het enige jacht. Later komt er nog een Franse en een Griekse boot bij. Navplion heeft een Lidl en dat wordt fors inslaan nadat de was van bijna een veertien dagen naar een 'laundry' gebracht is.Deze is in dezelfde straat als Lidl, maar dan 500 meter verder en aan de andere kant van de straat. Twee wasmanden vol voor  € 18,00. 's Avonds een glas wijn met kaasplankje op terras met uitzicht op de haven en in de zon. Heerlijk, wat kan het leven toch mooi zijn. Ondertussen contact gelegd met Ron en Francisca om de afspraak om elkaar vrijdag avond te treffen bevestigd.Dat is mooi geregeld want daarvoor kwamen we naar Navplion. Het treffen was erg gezellig. We hebben het prachtige huis dat zij nu bewonen bekeken en gegeten in het beste pizza restaurant van Navplion, Scuola Pizza-bar, met naast pizza's uitstekende salades.

Zaterdag om 9 uur staan ze al weer bij de boot klaar met capucino's en spanakopita. Wij bezoeken hun nieuw in de verf gespoten boot de Luna (www.sailing-luna.nl) die eruit ziet als nieuw. Een bezoek aan Vivari met lunch en bezichting van de mogelijke mooring plaats waar de Luna komt te liggen.

Helaas aan alle mooie dingen komt een eind en met weemoed in het hart nemen we afscheid om de reis naar Kreta te vervolgen.

Zondag 9 april Leonidhion

Restaurant van Michael en MargaretZodra de zon gaat schijnen kruipen we het bed uit om de luiken te openen en de zonnestralen binnen te laten. Dat voelt warm aan en 's ochtends is het om 8 uur nog maar een graad of veertien. Het begint trouwens wel te wennen die temperatuur. Bij het uitvaren blijkt een grote bolle stootwil verdwenen,. Een rondvaart door de haven levert niet op. Jammer. Zodra wij buiten de haven zijn worden de zeilen gehesen. Het begin van de dag is afwisselend zeilen en motoren, later op de dag een mooie zuiden wind, maar deze staat welKoolplantjes tegen. We maken een slag en kunnen de laatste uren zeilend Leonidhion bereiken.Overdag de watermaker getest. Vrijdag waren de membranen vervangen, nu eerst een uur spoelen en daarna was de waterkwaliteit dusdanig dat het drinkbaar is. Gedurende de zeiltocht is de voorste tank afgevuld (150 liter water).

Lijkt een leuke plaats hier. Misschien maar een dag blijven. En zo doen wij. 's Tuinbonen plukkenMorgens de wandelschoenen aan en een wandeling naar het dorpje Leonidhion. Eigenlijk heet de haven waar we liggen Plaka en het dorp ligt hier vier kilometer vandaan verwijderd tussen steile rotswanden. In de rivierbedding die breed uitloopt naar zee is veel tuinbouw. Het dorp is erg gemoedelijk en ziet er goed verzorgd uit. De tuinbouw hier is nog veel handwerk, niet erg kleinschalig maar ook weer niet zo grootschalig dat diverse machines worden ingezet. Verder de dag door luieren en verhalen en foto's uitwerken.

Afstand: 29,2 mijl in 6 uur 12 minuten gemiddeld 4,7 knopen gemiddeld

Dinsdag 11 april Monemvasia

Monemvasi komt in beeldHalf elf vertrekken met weinig wind dus houden we tempo erin met motor. Later ruime wind met snelheden oplopend naar 7,5 knopen. Om vier uur liggen wij languit in de kuip in de zon te bakken. Het dorp is kennen wij zo'n beetje en het oude dorp op de rots was al bezocht dus een hapje eten in een verwarmde eettent en een paar boodschappen maakt dit bezoek aan Monemvasia rond.

Afstand: 34,7 mijl in 5 uur 40 minuten gemiddeld 6,1 knopen gemiddeld.

Woensdag 12 april Kythira

De route die nog afgelegd moet worden.We hebben geen haast. De planning is ruim 30 mijl en Hanneke gaat eerst naar de bakker waar zij trouwens de lekkerste broden haalt tot nu toe ooit in Griekenland gegeten. Om half tien begint het de schipper te kriebelen. Er staat al 10 knopen wind. Om half elf raken wij los. Voor ons was een catamaran vertrokken die wij even later inhalen. Ik altijd maar denken dat die zo snel zijn. Hadden kennelijk te veel proviand aan boord. Wij zeilen er lekker op los Wrak bij Dhiakofti op Kythirimet ruime wind en weten het enge scheepsverkeer tussen de Peleposos en Kytheria behendig te omzeilen. De laatste vijf mijl valt de wind weg en met de motor bereiken wij Avlemonas haven. Door medium grote  visserijboten worden alle plaatsen bezet en wij gaan omdat de weerverwachting gunstig is voor anker voor het strand van Avlemonas. Avlemonas is een oud dorpje met tegenwoordig grote villa's. Een romantische omgeving waar wij als enig jacht liggen.Plan is nu vroeg opstaan en gaan voor 62 mijl naar Chania op Kreta.

Afstand: 33,5 mijl in 6 uur 12 minuten gemiddeld 5,4 knopen gemiddeld.

Donderdag 13 april Khania (of Chania of Hania)

We staan vroeg op en na het ontbijt met havermout (zoals alle dagen) kunnen wij vertrekken. Er is een licht windje, we gaan met 50 paarden weg. De weer berichten geven een noordenwind 16 tot 20 knopen. Zou een mooie zeildag kunnen worden, Wij naderen Chaniamaar na een uur nog geen wind te bekennen. De  wind blijft de hele dag weg, de 50 paarden slurpen 30 liter diesel maar brengen ons dan ook in Chania. Chania is de vroegere hoofdstad van Kreta met veel Venetiaanse en Turkse invloeden.Wij wandelen door de stad en ontdekken veel toerisme en bij behorende nering. Wij liggen naast een jong Noors stel met een nieuwe Sun Odyssee die sinds 2015 de wereld rond zijn gegaan en nu op terugweg zijn naar Noorwegen. Er moet weer gewerkt worden

Afstand: 62,7 mijl in 10 uur 12 minuten gemiddeld 6,3 knopen gemiddeld.

Maandag 17 april Rethymno

Indische oorlogschepen in de bWij zijn een paar dagen in Chania gebleven. Goede vrijdag en de paasdagen zijn hier drukke dagen en het roezemoest wel gezellig. 's Nachts een beetje veel lawaai uit de taverna's en pubs maar er viel doorheen te slapen.

Hanneke ontmoet Michael en Ciska, uit Zeeland afkomstig, in Australië woonachtig maar op de fiets de wereld rondtrekkend. Zij maken kettinkjes en armbandjes en verkopen deze onderweg om van te leven en dat lukt uitstekend. Zaterdagavond hebben we een gezellige avond met hen aan de wijn in de kuip. Zondagavond stellen wij aan boord een diner samen en genieten hier met nog eens een aantal uren gezelligheid van.

Pasen in ChaniaHelaas, helaas aan alles komt weer een (voorlopig) eind en maandag morgen  vertrekken wij om negen uur. Onze Franse buren waarvoor ik om half zeven was opgestaan om te helpen vertrekken (zij moesten over onze mooringlijn heen) bleken toch niet tegen windkracht vijf bestand en bleven in Chania liggen.

Om drie uur 's middags leggen wij na een mislukte poging aan een steiger aan aan de kade van Rethymno. Al spoedig worden wij hier verwelkomt door drie Nederlandse boten met bemanning.

Visrestaurant RethymnonDe lekkage van de sail-drive bleek nadat deze in Chania geconstateerd was nog steeds aanwezig. De conclusie vooralsnog is is dat er water bij de olie komt. Er staat schuim op maar is nog geen mayonaise. Zou de moer waarmee afgelopen winter de olie eruit is gelaten niet goed teruggezet zijn of is er lekkage bij de schroefas? We zullen morgen kijken of op deze manier Ayios Nikolaos (onze haven voor komend jaar) nog te bereiken is en/of de boot daar dan op de wal kan om te repareren.

Afstand: 33,2 mijl in 5 uur 37 minuten gemiddeld 5,9 knopen gemiddeld.

Dinsdag 18 april Heraklion

Altijd weer verrassend de zitbankjes in Griekenland.Gunstige wind Noord tot Noordwest 8 tot 25 knopen. Wij vertrekken om half tien om de hele tocht zeilend af te leggen. We willen de saildrive zo weinig mogelijk belasten. Het gaat heerlijk met ruime wind tot voor de wind. In windstilte wordt de gennaker bijgezet, wat niet lukte. Ineens was er een windstoot en sloeg deze een aantal malen om de genua. Na een halfuur worstelen maar weer opgeborgen. Zo werk je nog eens aan je conditie. In Heraklion Petrus en Paulus kerk in Heraklionvinden we een plek in een box met mooring lijn. Het risico bestaat hier dat er vaste ligger terugkomt en dan moet je vertrekken.Wij blijven gezien de wind uit de verkeerde hoek hier in elk geval twee dagen. Er wordt contact opgenomen met Mulder Volvo motoren in Nederland. De conclusie is dat er geen water in de saildrive zit. Bij nadere inspectie blijkt de afdichtingsring van de vuldop niet (meer) aanwezig. Volgens mij heeft deze er nog nooit opgezeten. Kennelijk hebben de monteurs in Lefkes deze vorige winter op een andere manier afgedicht. In de aanwezige bakjes aan boord zit nog een reserve ring.

Afstand: 37,5 mijl in 7 uur 12 minuten gemiddeld 5,2 knopen gemiddeld.

Vrijdag 21 april Spinalonga

Bezorgketen op KretaWij vertrekken half elf. Gezien de weer verwachting een mooie tijd. Deze gaf aan om 9 uur windkracht 5 Beaufort en om 12 uur 4 Beaufort. Bleek te kloppen echter de wind stond meer oostelijk dan verwacht waardoor 10 mijl met motorsteun moest worden overbrugd. Daarna scherp aan de wind maar een prachtige zeiltocht. De boot is wel zout van het boegwater. Wij ankeren in Spinalonga baai op 4,5 meter diepte en hebben hier als enig zeiljacht een heerlijk rustige nacht.

Aan het eind van de dag blijkt er geen olielekkage meer bij de saildrive. Het probleem was dus heel simpel op te lossen door een afdichtingsrubber te plaatsen. Wij zijn op 8 mijl na bij de haven waar wij het komend jaar de boot parkeren als wij naar Nederland zijn, Agios Nikolaos.

Afstand: 37,4 mijl in 6 uur 28 minuten gemiddeld 5,8 knopen gemiddeld.