November 2016

9 november 2016 - Aegina, Griekenland

9 november Aegina

Ondertussen zijn wij al weer ruim twee weken gehuisvest in een studio in Captains Room in hoofdstad Aegina. Wij vinden dit prettiger dan op de boot wonen. De shipyard is zo'n vijf kilometer van de stad en in de buurt valt weinig te beleven. In de stad kunnen we makkelijk een hapje en drankje nemen en er is wat meer reuring op straat. De havenkade is nu op een paar passanten na praktisch leeg.Processie Agios Nektarios Vandaag 9 november is het hier op het eiland gedenkdag van Agios Nektarios (1846-1920) van Aegina, een heilige die veel goeds heeft gedaan voor Aegina. Tevens is er een prachtige kerk naar hem genoemd die maandelijks door duizenden bedevaartgangers wordt bezocht.

Naald met rubber in het gat van de autoband, even draaien en band geplakt!Onze band werd zacht. Bij de benzinepomp lucht erbij, maar vermoeden was dat het er weer uitloopt. De aardige jonge man bij de benzinepomp pakt teiltje met zeepsop en spons en vind al spoedig een kruiskop schroef in de band. Hij draait deze met een schroevendraaier eruit en steekt een grote naald met een soort rubberdraad erin, draait deze rond en trekt deze er al draaiend weer uit. Band geplakt! Rekening 5 euro.

Afgelopen zondag wezen wandelen bij Anitseo een klein gehuchtje in de buurt van Portes. Slechts 5,3 kilometer maar wel vier uur bezig. Een pad met veel klauterwerk, mooie vergezichten langs Portes en dan terug. De laatse paar honderd meter raken wij de bewegwijzering kwijt maar via een aantal terrassen met olijfbomen komen wij terug waar de taverna open was. Begin wandelroute bij AnitseoEcht zo'n jaren 60 plaats, enige families die gezellig kabbelend zitten te eten. Een bediende die geen twee woorden Engels spreekt maar een tiener met smartphone weet redding te brengen en zo eet Hanneke rundertong en met moeite werk ik twee bifteki's naar binnen.Er zijn nog ezels op Aegina

De boot vordert gestaag. Wij zijn nu bezig winter klaar te maken. Hanneke heeft badstof om een aantal kussen in de kajuit gemaakt en de stootwillen zijn voorzien van een hoes. Het enige wat nog moet gebeuren is herstel van teaklijsten en de roest vast stalen stootlijsten. Vandaag nog vloerdelen en eronder schoongemaakt.

18 november Groningen

Herstel van de boot vordert gestaag, hier een deel van het houtwerkWij zijn weer voor een paar maanden terug in Groningen. De laatste werkzaamheden voor het herstel van de Viviane worden komende tijd gedaan door Asprakis, de werf waar de boot is gestald. Het betreft vooral herstel van teakhout van het potdeksel en de stootrand. In de winter wordt dan nog een framewerk gemaakt voor de zonnepanelen zodat wij volgend jaar een capaciteit hebben van 600 Watt. De laatste dagen voor vertrek naar Nederland hebben we nog een aantal rondritjes en wandelingen gemaakt. De Sanctuary of Aphaia konden we natuurlijk niet overslaan.The sanctuary of Aphaia op Aegina En nog een deel van een mooie bergwandeling in de buurt van Perdika. Op 16 november vertrekken wij met auto via de veerboot naar Athene om daar nog twee dagen te blijven. Ons hotel Best Western Museum lag naast het Nationaal Historisch museum. Deze was echter 's middags toen we aankwamen gesloten vanwege de viering van de dag van het herstel van de democratie (1973). Dat wordt met name gevierd door de studenten van de naast het museum gelegen Technische Hogeschool, een communistisch broeinest. Hier is de opstand Dag van het herstel van de democratie 16 en 17 novemberin 1973 tegen het regime begonnen. Donderdag 17 november was de hele wijk rond de hogeschool afgesloten vanwege demonstraties en honderden ME'ers om de meute in bedwang te houden. Vanaf het balkon hadden wij voor een deel uitzicht op de rellen. Uit eten was geen optie meer.

Onze auto gaat in de lift om geparkeerd te worden in AtheneDe volgende dag was het weer rustig op straat en konden wij de auto weer inleveren op het vliegveld en terugvliegen naar Nederland.

Voorlopig houdt het verslag hier op. 25 maart volgend jaar gaan wij weer terug en vervolgen onze tocht naar Kreta. Het jaar 2017 hebben wij daar een ligplaats geregeld zodat Agio Nikolaos onze uitvalsbasis wordt voor een aantal tochten.