Mei 2019

31 mei 2019 - Ios, Griekenland

16 mei 2019 Agios Nikolaos

Wij zijn twee dagen in Agios Nikolaos, de thuisbasis voor de Viviane. Van midden oktober tot nu is de boot hier geparkeerd en hebben wij de meeste tijd in de winter op de boot doorgebracht. Het is ons tweede huis en dan op het water. Het sociale leven in Agios Nikolaos is aangenaam, veel Engelsen, een tiental Nederlandse boten en dan nog wat divers: Duits, Zwitsers, Noors en een aantal Australiërs.
De hoogtepunten voor ons zijn de voorbereidingen en optreden op een muziekavond in december en in maart.
In de periode half december (kerst vieren met de familie) tot half januari en van begin april tot 14 mei (Hanneke's verjaardag vieren en mijn moeder werd 90 jaar) zijn wij in Nederland geweest. In maart nog een weekje met de boot naar Sitia geweest. En aldaar carnaval gevierd.

Carnaval in Sitia, wij kregen brood en soep in de handen gedrukt en Hanneke ook nog een fakkel.

Op terugweg de schroef volgedraaid met plastic. Bij Agios Nikolaos geankerd en met volledige duikuitrusting het (nog koude) water in om de troep te verwijderen.

Duiken naar de schroef nadat wij plastic hadden opgepikt op terugreis van Sitia naar Agios Nikolaos.

Er ligt door de regen erg veel rotzooi in zee, erin gespoeld door de hevige regens begin maart.

Nu zijn wij in voorbereiding van de DADDrally. De DADDrally's zijn tochten georganiseerd door de Turkse organisatie voor amateur zeezeilers. Er worden een drietal tochten georganiseerd in 2019. Wij gaan meedoen met twee stuks. De Aegean en de Blacksea rally. Voor meer informatie zie ook: https://www.denizlerdeyiz.org/for-only-daddrallies/ 

Route DADD rally, drie landen één verhaal.

De Aegean rally is een aanbreng tocht van Turgutreis in Turkije naar Volos in Griekenland. Volos is de startplaats voor de Blacksea rally. Wij zullen ons voegen bij de groep in Ormos Ornos op Mykonos. Via Tinos, Andros, Skyros en Skopelos hopen wij het vaste land te bereiken via Paloi Trikeri om daarna in Volos aan te komen.

Het gebied Colchis aan de Zwarte Zee, tegenwoordig voor het grootste deel Georgië.

De Black Sea rally is gebaseerd op de mythe van Jason en de Argonauten. De boot Argo wordt gebouwd voor Jason om het gouden vlies te halen uit het land Colchis een landstreek aan de oostkust van de Zwarte Zee (tegenwoordig met andere grenzen Georgië).

Voor wie geïnteresseerd is hier een samenvatting van de legende van Jason en de Argonauten.

19 mei Ios

Wij zijn los en gaan naar Ios (met een i dus). Zaterdag 18 mei gaan de trossen los in Agios Nikolaos en na een tussenstop Ormos Exo Vathy voor anker bij Plaka. In Ormos Exo Vathy lagen wij nogal te rollen en het anker zat niet vast. We zwemmen er voor het eerst dit jaar, naar even later blijkt tussen veel plastic. Het onderwaterschip heft het goed gedaan met de Seajet 032 Professional. De schroef bevat een redelijke bezetting kalkdiertjes maar dit jaar zitten zij niet op de huid van de boot. Het afschuiven van

Uitzicht vanuit de kuip op vissersbootje bij schemer.

enig slijm gaat met gemak. Hopelijk verdwijnt het bij het varen.

Uiteindelijk voor anker bij Plaka waar een goede zandbodem ligt. Zondagochtend om 4.30 uur wakker en om 5.30 uur loopt de motor. Er is nog weinig wind. Als de stuurautomaat wordt aangezet gaat het alarm low battery. De accu wordt niet geladen. De dynamo levert geen stroom. Voorheen gebeurde dat nogal eens als het startcontact niet goed was teruggezet.  Even slaat twijfel toe. Terug naar Agios Nikolaos om het euvel te verhelpen (wij kennen daar het adres om het euvel te verhelpen) of doorvaren. 

Het wordt doorvaren (de kapitein beslist), want de windverwachting is na zondag niet zo mooi als deze dag.  De tocht gaat voorspoedig, eerst met de hand sturen om stroom te besparen maar na twee uur leveren de zonnepanelen voldoende om zonder piep  (vanwege te laag voltage) op de stuurautomaat te kunnen varen. Om een uur of negen gaat de motor uit en kunnen wij volledig op de zeilen met 6 knopen. Later neemt de wind toe naar 18 knopen met uitschieters naar 28 bij halve wind. Het gemiddelde begint op te lopen naar 7.2. Voor Santorini gaat het 2e rif erin en wordt de genua half weggedraaid. Wij gaan door de krater. De eerste helft met valwinden tot 30 knopen. De tweede helft in de krater gaan de reven er weer uit. Na het verlaten van de krater krijgen wij een zeer ruime wind en met snelheden tussen 8 en 10 knopen varen wij door naar Ios. Het anker wordt gedropt bij Kolitsani Beach om 18.56 uur. Afgelegde afstand 93.1 mijl in 13 uur 26 minuten met een gemiddelde snelheid van 6.9 knopen.

Dit verslag zit ik bij te werken om 3.00 uur. Wij liggen aardig te rollen bij het strand waardoor er allerlei vreemde geluiden optreden. Het is windstil, hopelijk komt zoals de voorspelling aangeeft er nog wat wind zodat we strak achter het anker komen. Hanneke komt ook het bed uit, we drinken een bak thee en proberen het om half vier nog eens. 

24 mei 2019 Paros

De nacht was niet geweldig, om acht uur gaan wij onderweg naar Paros. De zeilen worden gehesen en met een vaartje van 3 knopen gaan wij richting Paros. De tocht gaat tussen Anti Paros en Paros door. Om vier uur maandag 20 mei leggen wij aan aan het uiteinde van de pier aan de buitenkant in Parikia aan de binnenkant is geen plaats, wordt volledig bezet door huurboten. De buitenkant kan vervelend in de swell komen te liggen en dat merken wij op vrijdagochtend met weinig wind (8 knopen). 

Molen in Parikia op Paros bij de haven.

In Parikia komt op dinsdag een monteur aan boord om naar de dynamo te kijken. Twee ruildynamo's worden uitgeprobeerd maar dit biedt geen soelaas. Op woensdag komt hij terug en heeft nagedacht. Er wordt een dynamo afkomstig uit een VW/Audi geplaatst. Bij het starten komen er genoeg amperes uit en alles lijkt goed. Echter het voltage lijkt wat hoog. De volgende dag nog eens proberen bij 50 ampere ontlading. Het lijkt redelijk bij 2000 toeren (14,75 V op startaccu en 14,13 op service). Op vrijdag nog eens geprobeerd nadat de accu waren gevuld door de zonnepanelen. Nu gaan zij allebei boven de 15V en dat kan echt niet. Dus lekker blijven liggen en nieuwe oplossing zoeken.
Op donderdag een tocht gemaakt met de bus via het noorden Naoussa naar Drios en via de bergen, Lefkes, weer terug. Voor het eerst na een aantal dagen bewolking ook weer een zonnige dag.

De huizen in de Cycladen lijken nogal eens op bunkers.Zonsondergang bij Cavo d'Oro in Parikia

Op vrijdag geprobeerd het probleem belasting te tackelen. Jachtbezitters moeten sinds dit jaar een vaarbelasting betaling en vooral boven de 12 meter hakt het er aardig in tot 12 meter € 400,00 per jaar. Ben je een centimeter daarboven zit je opeens op € 1200,00. Tot nu hebben wij nog niet kunnen betalen. In Agios Nikolaos meldde de port police dat wij na 18 mei maar moesten terugkomen omdat het systeem eruit lag. In Paros hebben  wij op advies van de Port Master een tax accountant ingeschakeld. 
Zelf was ik niet verder gekomen dan bij het eind van de registratie een melding 'application creation error'. Dit zeker 8 à 9 keer op verschillende dagen en tijdstippen geprobeerd. Bij de tax accountant

Mooie houten fietsen met stalling

kwamen de dames met zweet op het voorhoofd tot hetzelfde resultaat. Zij konden nog wel de helpdesk bereiken, maar daar werd vastgesteld dat dit een nieuw probleem was. Zij waren tot de conclusie gekomen dat er mogelijk nog een boete op de boot rust die nog niet betaald was. Advies ga naar de port police en leg het uit.
Aldus gedaan. Bij de port police allervriendelijkst ontvangen en opnieuw geprobeerd, achter verschillende computers en met verschillende browsers resultaat: 'application creation error'. Weggestuurd met het advies, probeer het over een uur nog maar eens met Internet Explorer.
's Middags op de boot hetzelfde resultaat. Ik maak nu maar schermafdrukken om aan te tonen dat ik mijn best doe om belasting te willen betalen.

28 mei 2019 Mykonos Ormos Korfos

Vandaag aangekomen in Ormos Korfos op Mykonos. De Dadd rally komt in beeld. Afgelopen zondag zijn

bloemen op Paros

12 boten bijeengekomen in Turgutreis in Turkije en maandag vertrokken naar Kalymnos waar is ingeklaard in Griekenland. Oorspronkelijk was de bedoeling om dit in Patmos te gaan doen, maar vanwege geen wind is Kalymnos toegevoegd. Alle data zijn daarmee een opgeschoven zodat wij nu verwachten ons aan te sluiten bij de groep op donderdag. De groep verwachten wij in Ormos Orno maar daar staat vandaag en morgen een zuiden wind en de baai ligt open naar zuid. Ormos Korfos is open naar het noorden en daar ligt het goed. Wij raken al goed betrokken bij de rally naar Volos door deelname aan een whatsapp groep. Negentig procent van de boodschappen in het Turks maar de belangrijkste worden vertaald naar het Engels door twee vrijwilligers. Het lukt ons met Google translate ook het een en ander begrijpelijk te krijgen. Zo begrijpen wij dat als wij met de kont naar de kade moeten er bedoeld wordt met de achtersteven. En als het is met de tiet dan met de voorsteven.

Zondag is het ineens gelukt met de Griekse vaarbelasting. Onze buurman Rein (met echtgenote Marian) van de Aquaholic (die wij trouwens eerder ontmoet hadden in Noord Spanje in 2010) adviseerde om van het registratienummer alleen de laatste vijf cijfers in te geven. En inderdaad is het gelukt, wij zijn ruim 200 euro armer geworden voor twee maand varen in Griekenland. Na 9 jaar was het heel leuk om even na te praten over deze jaren en wat zij en wij beleefd hebben. Samen met de Cumulus van Gino en Nadine (Belgisch) gezellig koffiegedronken en geborreld.

Maandagochtend (gisteren) stak om een uur of elf plots de wind op van opzij. Buurman raakte los van het anker en daarna wij ook. Onze achtersteven lag daarbij ongelukkig tegen de betonnen kade met als gevolg dat wij vrij kwamen met kleine gelcoat schade in de omvang van twee twee euro stukken. Komende winter maar weer bijwerken.

De accuperikelen zijn nu onder controle maar nog niet naar wens. Met een schakelaar op de D+ kunnen we de werking van de dynamo uitschakelen. Raken de accu's vol en loopt het voltage op dan kunnen wij nu de dynamo uitschakelen (motor uit, schakelaar in en opnieuw starten). Nadeel is dat de toerenteller dan niet meer werkt, voordeel is dat de weerstand van de dynamo nu fors minder is. Theoretisch zal het diesel verbruik dan ook minder zijn of bij zelfde toerental een hogere snelheid. Ook al werkt de toerenteller niet, je voelt aan de boot dat deze op zijn kruissnelheid zit. In Engeland is nu een nieuwe dynamo besteld wij hopen deze 13 juni op Limnos op het postkantoor te kunnen halen. Vandaag bij de monteur op Paros nog een poelie geregeld want die zit niet bijgeleverd op de nieuwe dynamo.

Vandaag woensdag 29 mei naar de wal geweest. Na 50 meter hield de buitenboord motor ermee op. Benzinetekort zo klonk het. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Later op de boot de kap eraf en kom ik tot de ontdekking de benzinekraan naar de verkeerde kant open te gedraaid te hebben. Dat krijg je van een half jaar in de ruststand te staan. Het geheugen wordt er niet beter op en dat komt volgens Hanneke omdat ik het koffiezetapparaat niet goed doorspoel en dat daardoor aluminium moleculen in mijn koffie terecht komen. De geheugen functie schijnt ervan af te nemen. Of beginnende dementie?

Ormos Ornos aan de andere kant van waar we liggen verkend. Is niet erg ruim. We zullen morgen zien waar de Turkse vloot heen gaat. Als alternatief lezen we op whatsapp Ormos Annas.

Vanmiddag gedoken en de schroef schoongemaakt van slakken en geborsteld. De anodes zijn ook weer vrij. De inlaat van de watermaker opengemaakt en het log wieltje maar weer eens vrijgemaakt. Is eigenlijk een hopeloze zaak, zou iets beters op uitgevonden moeten worden. Eigenlijk hebben we ook wel genoeg om de snelheid over de grond te weten.

31 mei 2019 Mykonos Ormos Annas

Gisteren rondgevaren aan de zuid kant van Mykonos. Eerst Ormos Ornos verkend. Veel drukte, niet veel ruimte. Daarna doorgevaren naar Ormos Annas waar wij de vloot van de DADD rallye wel voorbij zullen zien gaan. Een mooie ankerbaai. Wij gaan met de bijboot die wij afmeren aan een steiger bij restaurant Solymar. Er zit speciaal een jongeman die ons opvangt. Het is ook de enige gelegenheid in de buurt voor een drankje. Dus op terugweg een cappuccino en een biertje besteld (500ml, dat wel). Afrekening € 7,50 voor de cappuccino (double) en € 11,00 voor het biertje (Heineken). De lol gaat er snel af op Mykonos.

Ormos Annas - Mykonos

Als wij terug in het bootje stappen komt de eerste Turkse boot ('Esperanza') binnen. Wij gaan langs om te begroeten en drinken een bak koffie. De Esperanza wordt bewoond door twee heren op zeer gevorderde leeftijd. Even later komt ook de commodore (flottilla admiral) binnen waar wij nog even langs gaan en onze T-shirts, caps en andere snuisterijen in ontvangst nemen. 

Vandaag hebben wij op whatsapp een door Google vertaalde uitnodiging neergezet om langs te komen voor een kop koffie met stroopwafel. Al snel kregen wij een boodschap terug dat het nog ramadan is. En dat Allah daar iets over gezegd heeft. Een half uur later komen er een aantal boten langs. Het blijkt dat sommige geloofsgenoten er wat anders mee omgaan want er is ook gezegd dat er een uitzondering is voor mensen die zwaar lichamelijk werk doen of verre reizen maken. Onze bezoekeers vonden zichzelf bij deze categorie horen. 

Ormos Ornos - Mykonos

Het is ramadan.

Wij blijven deze dag in de baai liggen. Van de 12 boten gaan er een stuk of zeven naar Ormos Ornos. Morgenvroeg om 8 uur zullen wij naar Tinos vertrekken.

Foto’s

4 Reacties

  1. Catharina:
    17 mei 2019
    Veel plezier op jullie reis.
  2. Hanneke Kreijns:
    17 mei 2019
    Heel veel plezier daar, we blijven jullie volgen.
  3. C beukema:
    17 mei 2019
    Wat leuk Hanneke, dat jullie een verslag maken van de reis. Zo kan ik meegenieten!
  4. Gina:
    14 juni 2019
    Ik ga het uitprinten voor ma..
    Kan ze jullie ook volgen.
    Een goede reis namens ons allemaal.