Oktober 2016

26 oktober 2016 - Aegina, Griekenland

Zondag 2 oktober Nafplion

Haveningang bij NafplionWe waren uitgenodigd door Peter van de Funny Girl om in Nafplio zijn verjaardag te vieren. Een mooie aanleiding om voor dat wij richting zetten naar Aegina (waar de boot zal overwinteren) nog iets naar het Noorden te trekken. Na een lunchstop bij Tolo bereiken we in de namiddag Nafplion. Na vijf keer het anker laten vallen lukt het uiteindelijk dat deze zich goed ingraaft. Wij ontmoeten hier Ron en Francisca van de Luna die meedoen met aan het verjaardagsfeestje. Een paar kilo wijn en een goede maaltijd maken het een  gezellig samenzijn.

Motorstoring

Zicht op kade Nafplion voor jachtenEen aantal malen viel de motor ineens uit. Maar startte daarna ook weer vlot. Maandag bij het wakker worden direct maar eens aan de slag. Wij beginnen bij het uitzuigen van de onderkant van de dieseltank wat enig water oplevert en een beetje viezigheid. Niet echt verontrustend het grof filter moet dit kunnen opvangen. Bij het verwijderen en weer monteren van een nieuw grof filter blijkt de rubberring waarmee de gefilterde en ongefilterde brandstof wordt gescheiden niet te blijven  zitten. Daar het op een ongelukkige plek zit hele filter gedemonteerd en dan blijkt er nog een uitgehard afdichtingsrubber in te zitten. Deze verwijderen en een nieuwe erin zetten en het filter past weer zoals het hoort. Vorig jaar dit werk laten doen door monteurs in Lefkas die dit mankement niet hebben opgemerkt. Ik doe het voortaan zelf weer. Het fijn filter bevatte ook al het nodige water, dus deze vervangen, ontluchten en de motor een half uur laten draaien. Loopt weer als een zonnetje.

Woensdag 5 oktober Nafplion

Boulevard en wandelpad rondom NafplionWij liggen nog op dezelfde plaats. Het bevalt hier uitstekend. Een leuke plaats, erg schoon voor Griekse begrippen en mooi aangelegd. Gisteren een wandeling rond de 5 kilometer lange boulevard en wandelpad rondom de stad. Dit pad eindigt bij een camperplaats met groot strand. Het was grootschalig opgezet maar is zoals veel bouwwerken in Griekenland nooit afgemaakt. Wel een strandtentje aanwezig voor een koele frappe. Vandaag blijven we een beetje rommelen. Hanneke heeft een wasserette gevonden en 5 kilo was ingeleverd. Zelf werk ik dit verslag en de foto's bij.

Wij hebben de top gehaald en weer terugDonderdag bestijgen we het fort Palamidi dat op 220 meter hoogte ligt en bestaat uit acht bastions. Het beklimmen van de 999 treden is de moeite waard. Regelmatig staan we stil voor de mooie uitzichten naar alle kanten. Voeten koelenEr zijn nog interessante zaken zoals de gevangenis en het kerkje te bewonderen. Veel oude stenen getuigen van machtig bouwwerk uit de Venetiaanse tijd. Helaas toen het bouwwerk klaar was was het wapenarsenaal van tegenstanders dusdanig gewijzigd dat het handhaven van het fort weinig zin meer had.

Maandag 10 oktober Nafplion

Gelcoat schade voetlijst en stootlijst bakboordNog steeds in Nafplion en hoe lang nog? Vrijdag was de boot ingepakt om zaterdag te kunnen vertrekken. Een onweersstorm met veel schade heeft er nu voor gezorgd dat wij in Nafplion aan de ketting liggen. Dit wil zeggen de havenpolitie heeft onze scheepspapieren in genomen en geboden niet met de boot te gaan varen.

Stootlijst achter schadePlotseling stak vrijdagavond ongeveer 8 uur de wind op. Ik kwam net uit de douche en voelde de boot erg scheef gaan, minstens 30 graden helling. Wij kijken verdwaasd rond en gaan naar buiten te kijken wat er loos is. Op dat moment breekt er een hels onweer los. De wind loopt op tot 55 knopen en alle boten in de rij waarin we liggen komen in beweging en beginnen tegen elkaar op te varen. Langzamerhand bouwen de golven zich hoog op vrezen wij dat de boot dit wel eens niet kan overleven. Wij stappen aan de wal terwijl de wind met hoosbuien om ons heen giert. Lars en ChristinaNa een uurtje is het over en drijven wij nog. Tussentijds nog geprobeerd om met motor van de kade weg te blijven maar dit lukte niet. In elk geval na weer opgewarmd te zijn mankeert ons niets en voor zover te zien was er niemand op de kade die er met lichamelijk letsel vanaf gekomen is. Het wachten is nu op een verklaring van zeewaardigheid van de ambassade of ANWB te krijgen zodat we kunnen varen en een plek kunnen zoeken om de schade te herstellen. Hier in Nafplion is geen enkele werf aanwezig.

Dinsdag 11 oktober Nafplion

Cruiseschip Wind StarGisteravond heeft de schade expert van Unigarant een verklaring opgesteld over de zeewaardigheid van Viviane. Deze is per mail naar de Port Authorities gestuurd en vanmorgen lagen alle papieren klaar en konden we deze meenemen. Wij zijn weer vrij om te gaan en te varen waar we willen. Vandaag sinds een maand voor het eerst weer eens regen. De wind zit tegen. Wij blijven nog een dag liggen voor wij morgen naar Kilada vertrekken om daar de bestelde vuilwatertank af te halen. Daarna zo snel mogelijk door naar Aegina om met de werf waar we in de winter zullen verblijven te overleggen of zij de schade kunnen herstellen. Volgende week maandag beloofd het weer hard te gaan waaien en dan willen we daar wel graag zijn.

Woensdag 12 oktober Kilada

De hemel is helder, het zonnetje schijnt. In de haven een leuke wind. Wij varen om negen uur uit naar Kilada. Buiten de haven 16 knopen wind. Wij hijsen het zeil met twee reven en de genua geheel uitgerold. Spoedig gaat er een rif uit, daarna met een schitterende halve tot ruime wind van 14 tot 26 knopen in drie uur naar Kilada.

Onze boze buurman in KiladaWij leggen daar aan naast Ron en Francisca van de Luna. De vuilwatertank wordt opgehaald en Hanneke krijgt een nieuwe melanine mok. Deze laatste was de vorige keer stuk afgeleverd, de koffie liep er bij het oortje uit. Planning was om 's avonds in Kilada met zijn vieren te eten in het dorp, edoch om half zes kwamen donkere wolken opzetten en raakten verzeild in de zoveelste storm (eigenlijk dit keer harde wind) dit seizoen. Gelukkig bleef het maximum bij 33 knopen en lagen wij beschut. Wel ruzie gemaakt met een Franse buurman die het niet nodig vond dat wij op zijn schip extra lijnen hadden uitgebracht. Volgens ons was het niet zijn schip maar beheerde hij het en het schip lag erg stevig aan een mooring lijn. Nadat de bui was gaan liggen bleef het redelijk waaien en in plaats van de lokale middenstand te steunen hebben we genoten van Franse kaasjes en Griekse wijn.

Donderdag 13 oktober Nisis Spathi

Haventje voor één bootje Noord AeginaDonderdag morgen nemen we afscheid van Ron en Francisca die op Kilada voor de winter de boot achterlaten en er hun schade opgelopen in Navplion gaan repareren. Wij hebben tot Aegina een tocht van ruim 55 mijl voor de boeg en willen dit doen in twee dagen zodat het leuke dagtochten blijven. Wij eindigen boven Hydra in de uiterste zuid oost hoek van de Pelopennesos in een ankerbaaitje bij Nisis Spathi. Een plek met mooie zandbodem op 4 meter diepte. De ankerpen gaat overboord maar deze valt in het mooie heldere water makkelijk op te duiken. Het onderwaterschip wordt deels gereinigd, vooral op de waterlijn. Een prachtige nacht met heldere maan en een lichte deining van voorbijkomende boten uit Athene.

Vrijdag 14 oktober Aegina

Nog 21 mijl te gaan en dat doen wij op de motor. Zoals voorspeld de wind staat tegen maar is 's ochtends vroeg beperkt.Om 12 uur vinden wij een plek aan de stadskade na eerst de overkant geprobeerd te hebben. Te weinig diepgang was de reden om over te steken. 's Middags schrikken wij op als er aan onze ankerketting wordt getrokken. Onze Griekse overbuurman Yiannis (zoals later bleekt) had zijn ketting over de onze getrokken en wij liggen nu in het midden van de haven stevig met elkaar verbonden. Hij had negentig meter ketting uit wij zeventig dus de haven is hier zo'n 160 meter breed.

Haventje voor één bootje Noord AeginaIn het weekend blijkt het hier wel druk te worden en aan de stadskade is er voortdurend actie. Een catamaran perst zich tussen ons en een buurboot. Als deze later weer weggaat liggen wij er mooi bij. In de namiddag krijgen wij bezoek van Gregory en Panagiotis Asprakis die de schade bekijken en maandag contact zullen opnemen met de verzekering.

's Avonds vinden wij een leuk restaurantje met authentieke Griekse muziek (vooral voor ouderen) waar wij uiteindelijk op de dansvloer (het kruispunt van vier straten) terecht komen en enige Griekse passen krijgen aangeleerd. Vooral Hanneke's populariteit is hier erg gestegen.

Life music in AeginaOp zaterdag komt Funny Girl van Peter en Jolanda naast ons liggen. Zij waren onderweg naar Oreio voor de winter maar besluiten halverwege toch maar naar Lefkas te gaan voor het repareren van de schade opgelopen in de storm in Poros. Tegen de avond wordt het druk in de haven en een aantal schepen komen voor ons te liggen met achterlijnen naar onze boegen bevestigd. Het wordt een wirwar van ankers. 's Avonds na bezoek aan een restaurantje passeren wij de live muziek waar wij de vorige avond waren en Hanneke wordt herkend en weer de dansvloer opgetrokken. Groot applaus was haar deel.

Woensdag 26 oktober Aegina

Gelcoat laag wordt gespoten aan bakboordkant.Wij raken ingeburgerd op Aegina. Voor zaterdag middag heeft Hanneke een club gevonden om anderhalf uur Griekse dansen te oefenen. Met de jachtwerf Asprakis is overeengekomen dat zij de boot gaan repareren nadat we in samenspraak met de verzekering Unigarant de schade hebben vastgesteld. Vrijdag 21 oktober zijn wij op de wal gegaan en vandaag is na drie dagen hard werken door Dennis de gelcoat man het grootste deel van de gelcoat schade hersteld. Dit is dus niet de VivianeSoms zijn er drie man tegelijk aan het werk en dan ineens is ook iedereen weer vertrokken. Het anker beslag is ondertussen rechtgetrokken evenals de scepters die er weer kaarsrecht op staan. Wij hebben onze terugreis omgeboekt van 4 november naar 18 november om het grootste deel van het herstel te kunnen zien. Afgelopen zaterdag in Athene een auto gehuurd voor makkelijk verplaatsen en het verkennen van het eiland. Zondag naar Agias Marinas geweest. Het toeristen seizoen is daar bijna geheel voorbij. Wat opvalt is het grote aantal verlaten en verwaarloosde commerciële panden. De crisis heeft er hier hard ingehakt. Aegina is een eiland voor de bewoners van Athene en die komen kennelijk niet zo veel meer.

Zaterdag 29 oktober Aegina

Volksdansen op straat in Aegina vanwege nationale gedenkdag, 28 oktoberVandaag langzaam aan. Eerst boodschappen halen, een 2 componenten verf voor de lijn die net boven de waterlijn zit. Het soort verf hield niet erg goed, wellicht aangebracht door de verkoper om de boot er snel mooi uit te laten zien. Was niet voldoende geschuurd en mogelijk niet goed schoongemaakt. Nu er druk aan de boot gewerkt wordt aan de schade zijn wij zelf bezig met de boot weer klaar te maken voor het volgende seizoen. Hanneke maakt van badstof overtrekken voor de kussens in de kajuit. Deze zijn voor gewassen en kunnen in de toekomst eventueel in de wasmachine. Gisteren was het 'OXI' dag in Griekenland.Parades op nationale herdenkingsdag in traditionele klederdrachten Een nationale feestdag waarop herdacht wordt dat de Grieken 'nee' zeiden tegen Mussolini en Griekenland betrokken raakte bij de 2e Wereldoorlog.  In Aegina wordt bij het standbeeld ter nagedachtenis van de slachtoffers van de 1e en 2e Balkanoorlog uit 1912 en 1913 kransen gelegd door verschillende groeperingen van het eiland. Daarna volgt een parade door een deel van het dorp via de hoofdstraat. Aansluitend worden door de deelnemers op straat nog een aantal volksdansen getoond.

Zondag 30 oktober Palaiachora

Deze dag doen wij een (kleine, 1,5 kilometer) wandeling door Palaiachora. Dit is de oude hoofdstad van Aegina toen kustplaatsen kwetsbaar waren voor rovers en piraten. Zelfs Barbarossa schijnt hier te hebben huisgehouden. Op dit moment staan er nog zo',n dertig kerkjes en kapelletjes. Ieder huis had er zo zijn eigen. Er zijn nog plusminus 30 bewaard en/of gerestaureerd. Ook een enkel huis is gerestaureerd. Veel huizen zijn uiteengevallen tot rotsblokken en blokjes. Op de terugweg gaan we langs de boot waar Dennis de reperateur van de gelcoat op zondag hard heeft gewerkt om de boot weer te laten glanzen, acht uur poetsen, slijpen en polishen, maar het verschil is niet meer te zien.

1. Just:
    13 oktober 2016
    Ik hoop dat jullie niet meer staan te bibbberen op jullie benen, maar dat jullie de zon weer zien schijnen.
    En wat ben ik blij dat jullie weer vrijgegeven zijn en je weg kunnen vervolgen naar Aegina.
    Groeten, Just
  2. Ron Veerman:
    17 oktober 2016
    Hoi Sietse, Hanneke,
    We hebben het Viviane blog ontdekt en blijven op de hoogte. We zijn met Luna nog in Kilada maar net naar de anchorage gevlucht voor wederom flinke zwarte luchten! Niet zoals in Nafplion maar toch....
    De kleine Franse dove schreeuwerd zag dat het goed was. Hij bleef stil in elk geval.
    Onze website gaan we in de winter bijwerken. Nog geen bericht van Nafplion.
    Groetjes vanaf Luna!