September 2016

25 september 2016 - Koilada, Griekenland

Op 2 september landt het vliegtuig van Transavia bij Preveza. In Nederland zijn wij na vier weken weer lekker afgekoeld. Na 5 minuten met de taxi en 15 euro armer staan wij weer bij Viviane liggend in Marina Cleopatra. Een beetje vochtig muf van binnen maar na een half uur luchten is het prima vertoeven.

Cleopatra MarinaDe eerste dag een beetje wennen en de tweede dag gaan wij met de watertaxi van Cleopatra naar Preveza om de nodige proviand in te slaan. 's Ochtends vroeg staat er nog niet veel stroming in de haven en met een duwtje van de marinera kiezen wij op 1 september om negen uur het ruime sop. De koers is voorlopig uitgezet rondom de Peleponesos en wij eindigen deze dag op Zuid Keffalonia bij Skinos. Wij vinden het een prachtige ankerbaai met veel ruimte en zandgrond met rotsen, onze eerste ontmoeting met Griekenland vorig jaar was ook op deze plaats, nadat wij vanuit Italië waren overgestoken.

De volgende dag wordt het nieuwe raampje tegen de muskieten gemonteerd. Een nieuwe handel van de valstopper wordt gemonteerd. Deze was bij een verkeerde actie afgebroken in juli. Hanneke probeert het klapperen van de deuren als deze openstaan te onderdrukken. 's Middags met een duikfles op het onderwaterschip gereinigd zodat de weerstand onder water weer optimaal is. 's Avonds in de verte een onweersbui waarvan wij een aantal regenspetters meekrijgen.

Lixouri schade aardbeving 2014Zaterdag vinden wij een ligplaats in Lixouri en doen hier boodschappen. Er wordt druk aan de haven gewerkt in verband met schade aan de kade veroorzaakt door de aardbevingen in januari en februari 2014 (zie foto hiernaast). In de loop van de middag komt een jongeman van de haven autoriteiten langs om mede te delen dat wij niet kunnen blijven liggen vanwege de werkzaamheden. We verkassen naar de baai bij Argostoli en gaan hier een nacht voor anker. De volgende dag leggen we aan aan de kade. Een mooie gelegenheid om voor een aantal dagen een auto te huren en het eiland vanaf de weg te bewonderen. Samen in een bootje in de Melissani grotWij bezoeken de grotten bij Drogarati en Melissani. Op de laatste vaar je met een bootje rond, een jong stel wordt samen in een bootje rondgevaren en wij zien dat er een ring te voorschijn wordt getoverd!

Na de grotten doen we nog een stevige wandeling bergopwaarts naar het kasteel bij Assos.

Dinsdag 6 september Argostoli

's Nachts begint het te regenen, in de ochtend blijven wij mooi binnen met het lezen van de kranten en een boek. 's Middags met de auto een rondtoer op Zuid Keffalonië waarbij het haventje van Pessada is verkent. Geen geschikte haven voor aanstaande vrijdag. Na een bezoek aan de Lidl genieten met een glas Retsina in de kuip tot de volgende onweersbui onze rust verstoorde. Daarna houdt zelfs het anker het niet meer bij een wind van 26 knopen en dwars op de boot en met enige moeite parkeren wij de boot langszij aan de kade met de nodige stootwillen. De weervoorspelling geeft aan dat het de komende twee dagen wel zo zal blijven met na morgenvroeg langzamerhand opklaringen en iets minder harde windstoten. Op Zakynthos het iets zuidelijker dan Keffalonia is vandaag een windhoos gefilmd: https://youtu.be/9fMnSkcfol0.

Donderdag 8 september Argostoli

Harde wind in ArgostoliWe liggen nog op dezelfde plaats. Gistermiddag zonnig weer en met de auto een strandje gezocht om af te koelen. Vannacht vanaf een uur of vier op geweest in verband met noodweer. Na een stortbui werd de kade een waterval en het rioolwater spoot de buis uit. In de ochtend bleef het onrustig. In de middag ging de wind liggen en konden wij met de auto naar Hotel Meditennee waar de duikflessen konden worden gevuld bij de Pirate Divers. George de eigenaar vroeg zoals het hoort om de papieren en checkte de flessen op keuringsdatum alvorens deze te vullen. Een paar boodschappen gehaald bij de Lidl waarvan we verwachten deze de komende tijd niet meer te kunnen bemachtigen.

Vrijdag 9 september Agio Nicolao Zakynthos

De stootwillen worden schoongemaakt, het extra touwwerk nodig voor de storm opgeborgen en om 11 uur vertrekken wij voor een 25 mijls tocht naar Agio Nicolao, waar we hartelijk worden verwelkomd door Dimitri. Zaterdag wordt uitgetrokken voor wassen van kleding en beddengoed en schoonmaken van de boot. Door de harde wind waren een aantal stiksels losgegaan van de bimini. De naaimachine uit het vooronder gegraven en de zaak weer hersteld. 's Avonds zijn wij verrast door mede Nederlanders die Groningen op de boot herkennen en bij ons in de buurt wonen. Zij zijn met twee stel vrienden paren veertien dagen aan het charteren. Gezellig in de kuip een wijntje gedronken en in Dimitri's restaurant getafeld.

Zondag 11 september Katakolon

's Ochtends tien uur vertrokken met doel Katakolon. Eerst een matig Oostenwindje 6 à 8 knopen, na de middagstilte van 12.00 tot 14.00 uur een Westenwindje van 8 à 10 knopen. Mooie tocht veelal rechtop zeilend waardoor een uitgebreide lunch in de kuip mogelijk was. Bij Katakolon is het nog enigszins lastig. Op de kaart staat een bovenwater rots (rif), maar deze blijkt niet zichtbaar. In Heikell wordt er ook voor gewaarschuwd. Wij varen vlak langs de strekdam waar het 11 meter diep blijft. In de haven zelf is het ook nog oppassen vanwege vele ondieptes. Aan de kade is plaats voor plusminus 15 jachten en wij vinden een plaats naast de Funny Girl.

Afstand: 33,1 mijl in 6 uur 48 minuten gemiddeld 4,9 knopen gemiddeld

Maandag 12 september Marathopoli

MarathopoliEen uur of tien vertrokken uit Katakolon, waar op dat moment net een cruiseschip binnenkwam voor een bezoek van de passagiers met het treintje aan Olympus. Wij varen er ruim achterlangs en hebben zo geen last van het rif. Richting wordt gezet naar het eiland Nisos Proti.

Nisos Proti

Daar aangekomen blijkt de aangegeven baai een moeilijke ankerplek, rotsen vrij snel oplopend van diep naar ondiep water. Wij kiezen voor de overkant ten Zuidoosten van Marathopoli en ankeren op 8 meter diepte. Er staat enige deining maar vannacht waarschijnlijk zeer acceptabel.

Dinsdag 13 september Pylos (Ormos Navarinou)

Uiteindelijk toch een onrustige nacht, waarschijnlijk door cruiseschepen wordt er de nodige deining veroorzaakt. Na het ontbijt op fok en motor richting de baai Voidhokoilia om te kijken of wij daar willen overnachten. Het is een mooie dagankerplaats met gezellige drukte aan het strand dat rondom de baai ligt. Voor overnachten minder geschikt vooral als je door Westenwind opgesloten zou raken. Ormos VoidhokoiliaWij lunchen hier en houden siësta terwijl veel strandgangers onze boot zien als doel om omheen te zwemmen. In de namiddag gaan wij 7 mijl verder varen en liggen uiteindelijk hemelsbreed op 1 mijl van de middag ankerplaats in Ormos Navarinou. Een grote baai waar in Oktober 1827 de Engelsen, Fransen en Russen de Ottomaanse (Turks, Grieks en Tunesich) vloot verslaat. Een belangrijke voor de Grieken in hun streven naar onafhankelijkheid.

Nisida PylosHet ankeren in deze baai lukt pas na de derde poging, in de Noordwest hoek kregen wij het anker er niet in. Meer naar het Oosten op 8 meter diepte lukte het uiteindelijk.

Afstand 55.5 mijl in 11 uur 5 minuten gemiddeld 5.0 knopen gemiddeld

Het bevalt uitstekend op onze ankerstek. Op woensdag naar de wal voor een wandeling en verkenning van de omgeving. Tegenover de boot ligt Divari Beach met de Divari White Beach Bar voor een glas wijn onder de parasol. Donderdag gaan we de wandeltocht doen naar het Paliokastra en Nestors Cave. In de schaduw met Harald en PetraDe laatste een grot uit de mythologie waar Hermes het gestolen vee van Apollo verstopte (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermes_(mythologie)). Op onze wandeling treffen wij Harald en Petra (Nederlands - Oostenrijks) en met hen vervolgen wij de steile afdaling die ook langs Nestors Cave leidt. Paliokastra is een kasteel gebouwd rond 1278 AC. Er is niet veel meer van over dan een aantal muren en torens maar tijdens de wandeling zijn er wel veel mooie uitzichten.

Vrijdag 16 september Methoni

Twee badende dames bij Methoni's Ochtends eerst aangelegd aan de stadskade van Pylos. De voorraden moeten aangevuld. De lunch wordt genoten onder Akra Kypri en daarna zeil gezet naar Methoni. Vandaag anderhalf uur zeilen maar wel met ruime wind en 15 knopen. Zeilen zoals het altijd zou moeten zijn. De ankerbaai is mooi met uitzicht op het dorpje en het kasteel. De ankergrond perfect met zand en een paar rotsblokken.

Verdedigingstorentje Bourtzi bij MethoniZaterdag bezoeken wij het kasteel en wandelen hier een tweetal uren rond. Het kasteel is gebouwd in de 15e eeuw en tot en met 1828 was de oude stad binnen de vestingmuren Methoni. Hierna vertrokken de inwoners uit de oude stad naar het nieuwe en moderne gedeelte. Het verdedigingstorentje Bourtzi, tevens het zuidelijkste punt van het kasteel van Methoni, is het herkenningspunt van het stadje.

Zonsopkomst Peleponnesos vanaf zeeHet weer is de komende week instabiel en wij zitten te plannen hoe verder te reizen. Na veel wikken en wegen besluiten wij morgenvroeg te vertrekken voor een 50 mijls tocht naar Porto Kayio aan de Oost kant van de tweede vinger van de Peleponnesos.

Zondag 18 september Nisos Monemvasia

Morgenvroeg werd erg vroeg, om twee uur 's nachts waren we wakker en werd het anker gelicht. Twintig minuten later waren we onderweg met het idee direct maar de Zuid Peleponnesos passeren. De wind is West en zal toenemen tot windkracht vijf. Als we vertrekken staat er 8 knopen (windkracht 2). Monemvasia de oude stadNa twaalf uur trekt de wind inderdaad aan naar windkracht 5 maar voor de wind gaat het prachtig. De reis gaat voorspoedig en om 3 uur 's middags passeren wij Akra Maleas, de laatste kaap. Wij verwachten een rustig tochtje van nog 15 mijl aan hogerwal. Mooi niet dus! In plaats van hogerwal harde valwinden die over de bergen heen gestuwd worden wisselend tussen 30 en 40 knopen. Wij kruipen onder de kust vanwege de beperkte golven naar Monemvasia waar we aan de noordkant het anker droppen met 70 meter ketting en twee ankergewichten van elk 10 kilo. We liggen als een huis met de kop in de wind bij windkracht 8 en slapen het eerste deel van de nacht als een roosje. Om drie uur gaat het ankeralarm! De wind is bijna weg, nog 10 knopen maar nu vanuit het Oosten en daar we dichtbij het strand liggen is het niet meer rustig slapen. 's Ochtends vroeg gaan we naar de haven aan de zuidkant en liggen mooi met de achterkant naar de wal. Diesel tanken MonemvasiaNog maar net bezig met een middag slaapje om het gebrek van de afgelopen nacht in te halen, horen we een bonk en blijken we met de achterkant tegen de wal te komen. Buiten blijkt er een bui te passeren met wind schuin voor op de boot en 30 knopen. Het anker houdt het niet evenals de buren en worden we op elkaar gedrukt. Nadat de wind is afgenomen anker opnieuw uit gebracht en nogmaals met volle kracht de motor achteruit zodat we zeker weten dat we vast zitten. Van de havenmeester begrijpen wij dat het hier ook redelijk moeilijk ankeren is met 20 tot 50 centimeter zand op rotsbodem.

Even een beetje bergklimmenMorgen gaan we aan de andere kant van de haven proberen een plek te bemachtigen om langszij de kade te kunnen liggen met de boeg naar het Noorden. We willen hier nog wel een aantal dagen blijven, het lijkt een mooi stadje (Yefira genoemd), met een oud stadje (Monemvasia genoemd) dat op de rots ligt en voor een groot gedeelte gerestaureerd is. De rots van 300 meter willen wij dan beklimmen naar de bovenstad waar nog een aantal oude gebouwen staan.

Afstand 98 mijl in 15 uur 7 minuten gemiddeld 6.5 knopen gemiddeld

Zondag 25 september Nisos Monemvasia

Church of Hagia SophiaWe liggen er nog, bij Monemvasia. Nu langszij aan de pier. Hier hobbelde het wel de afgelopen dagen met wind tot 35 knopen maar we liggen stevig vast. Er wordt genaaid, de bimini is helemaal doorgestikt, wat kleine reparaties worden gedaan of dingen worden verbeterd. Op vrijdag beklimmen wij de rots om het oude gedeelte van Monemvasia kasteel te bekijken. Een mooie wandeling waar we inclusief alle bewonderenswaardige blikken vier uur over doen. Zicht op YefiraOp aanraden van een stel Engelsen doen we een hapje eten bij restaurant Voltes (βόλτες in het Greieks). Het restaurant direct na de poort van het kasteel aan de linkerhand. Griekse stijl maar dan modern en niet de afgezaagde kaart van authentiek Griekse gerechten en dan ook nog voor een prijs die lager is dan alle concurrerende taverna's. Vandaag is de wind in de middag weer afgezakt en de plannen worden nu om morgen te vertrekken richting Porto Kheli.

Maandag 26 september Spetses Ormos Zoyioyia

Spetses Ormos Zoyioyia voor ankerInderdaad wij vertrekken. Windkracht vier is de voorspelling maar wel pal tegen. Valt niet mee als we om de rots heen komen. Golven anderhalve meter maar kort waardoor er geen snelheid in de boot te krijgen is. Volgens verwachting zou de wind na 10 mijl aardig afgenomen zijn en dat klopte. De gashandel extra ingedrukt en tussentijds besluiten we niet Leonidion aan te doen als tussenstop maar noordelijker te gaan met wat meer beschutting. Ormos Zoyioyia is een mooie grote baai in het noordwesten van het eiland Spetses. Goede zandgrond, even zwemmen om ook het anker te controleren en een gitzwarte nacht waarin we lekker hebben geslapen.

Afstand 39,5 mijl in 6 uur 29 minuten gemiddeld 6.1 knopen gemiddeld

Dinsdag 27 september Porto Cheli

Na het reinigen van het wierfilter varen wij op de motor voor een klein tochtje van drie mijl naar Porto Cheli. Een mooie ronde haven baai beschermd voor alle winden. Wij leggen aan aan de stadskade en vinden daar ook weer de Funny Girl waar de tegenwind van de vorige dag wordt geëvalueerd. Een wandeling door het dorp laat ons zien dat het gebied erg is aangetast door de financiële crisis. Kennelijk heeft een groot deel van de Atheense bevolking het af laten weten. Vandaag eten we witte kool stamppot met ui, knoflook en paprika, gezouten door een lekker stuk feta.

Welkom in KiladaDonderdag 29 september Korakonisia

Plannen zijn om vandaag naar Koiladhia te gaan een tocht van 13 mijl. Bij het passeren van het rotseilandje Korakas en het zien van de mooie ankergelegenheid blijven wij hier liggen. Deze dag wordt gebruikt om de zwart water tank eruit te halen en te repareren met instant epoxy. In het roestvast staal zijn een aantal plekken uitgesleten en met het tikken met een hamer en schroevendraaier blijken dit gaten te worden. 's Avonds de tank gevuld met water om te kijken of er de volgende dag geen lekkages zijn.

Kilada zicht op het dorpVrijdag 30 september Koiladhia (Kilada)

Inderdaad de watertank lekt. Na leegpompen varen naar Koiladhia waar we keurig afmeren aan een kade voor jachten. De tank wordt er uitgehaald. Zwarte puntjes vullen de bodem aan de buitenkant. Het lijkt wel een gaten zeef. In het dorp zit een scheepswerf (feitelijk twee naast elkaar) Basimakopoulus waar een nieuwe tank wordt besteld. Volgende week dinsdag zal deze arriveren. Buitenhuis Willem Alexander en MaximaOp zaterdag komen de fietsen weer eens te voorschijn en maken we een fietstocht door de omgeving. Voordat we naar Koiladhia varen bezichtigen wij eerst nog het buitenhuis van Alexander en Maxima. Mooi gelegen aan een ankerbaai. Volgens weekblad Privé staat het te koop, te heet in de zomermaanden.