Maart 2016

27 maart 2016 - Lefkas, Griekenland

Nog veel werken aan de boot om deze voor de zomer klaar te krijgen naar eigen inzicht ingericht. Gisteren 2 maart de naaimachine een plaats kunnen geven onder de voorste bedstee. Hout gehaald bij Starakas. Vaak langsgereden maar het vedrijf was nog nooit opgevallen. Wij zijn met onze Hollandse ogen op zoek naar een Gamma of Praxis, maar die vind je hier niet. Na vragen in de scheepswinkel kwamen we uit bij dit adres. Eenmaal binnen blijkt het een heel modern bedrijf met een geautomatiseerde zagerij. Bij de balie geven we de maten, daar wordt het ingevoerd in de computer en in loods drie konden we het resultaat ophalen. Het plaatje hout wordt ingevoerd in de machine en deze bepaald de minimale hoeveelheid hout. Na een middag passen en meten is het in de boot terecht gekomen. Het bleek meer inspanning te vergen dan gedacht. Niets op een boot is exact vierkant of rond. Er zit zomaar een pot epoxy ergens in een hoek en het past niet meer.

Naaimachine heeft zijn plek gevonden onder de schoenenlade.

Vandaag uitgebreide chat gehad met Wind (de leverancier van internet). Elke keer als er een bedrag wordt bijgeboekt verdwijnt er ook een bedrag. Na veel heen en weer blijkt dat te liggen aan verleende diensten waar niet om is gevraagd. Het betrof dan SMS'jes in het Grieks waar ik toch al niets van begreep. Zal uitgeschakeld zijn, maar vandaag 3 maart gebeurd nog steeds hetzelfde. Het saldo wordt nu nog verminderd met één SMS als er geld wordt bijgeboekt.

Zaterdag 12 maart vertrekken wij met de auto richting Athene om deze op maandag in te leveren. Als tussenstop kiezen wij voor Diakopto waar een appartement voor twee nachten worden gehuurd, de Diakopto Suites. Mooie plaats midden in het dorpje. Aan de ene kant uitzicht op de bergen en de andere kant op sinaasappelen, citroenen en de Golf van Corinthië. Op zondag met de trein naar Kalavryta om de daarop volgende dagen met pijnlijke kuiten na een goede bergwandeling door Athene te wandelen.

Na het inleveren van de auto worden wij door het verhuurbedrijf bij het station afgeleverd om met de trein naar het centrum te rijden. Voor € 1,40 mogen wij anderhalf uur reizen en dat is wel nodig want we hebben moeite met het vinden van het juiste station. Bij Athene centraal uiteindelijk uitgestapt om nog 10 minuten te lopen naar het Lotus hotel. Een uitstekend vier sterren hotel waar wij via een steraanbieding van Booking.com 3 dagen uitstekend verzorgd verblijven. In Athene hadden we niet veel zin oude stenen te bezichtigen en belanden uiteindelijk in het Akropolis museum. Een ontzettend mooi modern museum, gereedgekomen in 2010. Uiteindelijk verlaten wij het museum met een stapel boeken om op koude dagen alle mythen rondom Zeus, de Ilyas en Odyseus te lezen.Temple of Olympian Zeus

Met de bus en een tocht van vijf en een half uur bereiken wij 17 maart Lefkas weer, waar het de volgende dag koud en regenachtig is. Een mooie gelegenheid om foto's en verslag wat bij te werken. En om onze Navtex te bestuderen en te bepalen of wij deze nog willen houden of niet.

Morgen 28 maart zal het wezen. We gaan van wal voor een rondje Corfu, Paxos en Anti Paxos. Vorige week zaterdag de binnenkant van het potdeksel opengehaald door het verwijderen van de oude kit. Daarna een nieuwe kitlaag met primer aangebracht. Nu moeten de lekkages toch wel voor 80% opgeheven zijn. De komende tijd zullen alle scepters en kikkers nog verwijderd worden en voorzien worden van nieuwe kit. Na een dag regen bleken aan de buitenkant nog lichte sporen van lekkage. De stuurkolom moet ook nog worden behandeld, de instrumenten zijn van achteren voorzien van rubber maar lijken na 15 jaar redelijk vergaan en door de zon vervormd.

Tussendoor maken wij nog dagelijks onze avondwandeling door de hoofdstraat van Lefkas. Zo nu en dan met de fiets de bergen in (lopend omhoog) en dan met dampende remmen naar beneden. De AIS is deze week geïnstalleerd, een Matsutec HP33A. Rechtstreeks besteld in China en keurig afgeleverd in Lefkas. De Griekse douane weet kennelijk niet hoe hiermee om te gaan, wat betekend dat de BTW niet betaald is evenals de douanerechten.

Afgelopen maandag kon een Chinees zonnepaneel gehaald worden van het postkantoor. Dit riep herinneringen op aan de jaren 80 postkantoren in Nederland, wat een ambtenaren! Ik had het laten sturen naar het jachtservice bedrijf Sailand in Lefkas t.a.v. zeiljacht Viviane. Ten eerste was er via track en trace duidelijk geworden dat het paneel 10 maart al was aangeboden, maar dat er niemand thuis was bevonden. Dit is bijna onmogelijk daar er bijna altijd bezetting is en niemand zich kon herinneren dat er post was aangeboden. Op het postkantoor werd mij later verteld dat dit standaard wordt ingevoerd, want het pakje was te groot om te bezorgen. Track en trace houdt ook op als het hier op het postkantoor ligt. Het pakket wordt ingeschreven in een mooi schrift, met de hand en had hier nummer 146. Om het zonnepaneel mee te krijgen moest ik nog wel aantonen de eigenaar te zijn van het genoemde zeiljacht. Dus terug naar de boot voor het ICP en opnieuw een half uur in de rij staan. Het ICP werd uitgebreid bestudeerd, waarschijnlijk hadden de medewerkers zoiets nog niet eerder gezien, een chef werd erbij gehaald en uiteindelijk werd met de hand een formulier ingevuld, ik weer niet waarvoor ik getekend heb, maar kreeg het zonnepaneel mee.

29 maart

Voor anker bij Mogonissi Beach op Paxos. Gisteren  voorbij gevaren aan Anti-Paxos. De ankerplaatsen leken erg open en met de te verwachten Zuid-Oosten wind, 10 knopen, niet erg geschikt. Aan de kade leek niet te halen met de diepgang, dus vrij voor anker in de baai, waar wij alleen liggen. Een paar Grieken zijn bezig de taverna's aan het strand weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Nieuwe muurtjes worden gemetseld en vrouwlief zorgt voor nieuwe bloemen in de plantenbakken. Vandaag dinsdag maken wij een wandeling naar Gaios om het dorp te verkennen. Ziet er erg leuk uit. Vanwege de zuid oosten wind staat er enige deining in de baai. Dan liggen wij beter op onze ankerplek. 's Middags nog bezoek van een Engelse boot die na een rondgang besluit toch maar verder te varen. Wij lummelen een beetje aan, wat poetsen van de ramen en Hanneke begeleidt dit alles op de gitaar.

1. Just:
    6 maart 2016
    Leuk dat jullie weer regelmatig wat schrijven.

Groeten, Just