Juli 2016

31 juli 2016 - Préveza, Griekenland

31 juli Preveza

Het is zover. Wij liggen bij Preveza waar wij over twee dagen vertrekken naar Nederland om de warmte en de vakantiedrukte van de Grieken en Italianen te ontvluchten. Wat is er zoal gepasseerd in juli? Tot 6 juli was onze zoon meevarend en daarna zijn wij vertrokken naar Nidri om ons nieuwe bijbootje te halen. Een tussenstop wordt gehouden op Ithaka in de baai Sarakiniko. Een baai met goede ankermogelijkheden. Moet je natuurlijk wel je anker testen. Een motorbootje woei weg terwijl de eigenaar naar het strand was gezwommen. In paniek komt hij terug zwemmen en ik zie dat het niet nodig is in te grijpen. Een paar honderd meter verderop krijgt het anker weer houvast. ​

Hanneke op Agios NikoloasAgios Nikoloas

Het nieuwe bijbootje bevalt helemaal. Wij houden weer droge voeten en er zit een stevige harde bodem in en ligt stabiel op het water. Op 10 juli liggen wij in open water bij Lefkas tegenover Vrak Thilia. De zon gaat er lekker vroeg achter een berg. Dit is iets waar we steeds meer op letten. Wij zijn elke dag weer blij als de koperen ploert verdwenen is. En elke dag weer blij als de zon opkomt. Bij Vassilki op Lefkas blijven wij een tweetal dagen liggen. Leuke baai met genoeg wind wat het hoofd koel houdt. Hanneke krijgt hier bij de plaatselijke kapster een nieuw modern kapsel. Via Vassiliki naar Ormos Polis op Ithaca. Dit eiland begint onze favoriet te worden, relatief weinig toerisme en dan van het rustige soort. Vanuit Ormos Polis maken wij een aantal keren een klim naar het dorpje Stavros tijdens de koelste momenten van de dag.

Op weg naar Ay. Nikolaos ankeren wij bij Katelios op Keffalonia. Om hier te komen kun je om het rif bij Akra Mounda varen of er tussendoor. Daar het rustig weer is en wij op de motor  voeren toch maar eens tussen door. Blijkt al doende bitter tegen te vallen. Zodra de kaap bereikt wordt is de wind toch weer 24 knopen en bouwen de golven behoorlijk op. Eenmaal bij Katelios liggen we na tussen rotsen door gemanoeuvreerd te zijn rustig en ontmoeten Harm en Hanneke. Zij hebben drie maanden onbetaald verlof genomen om in Griekenland te varen. In plaats van een boot te kopen hebben zij uitgerekend dat huren voordeliger is. Hun huis verhuren zij gedurende de drie maanden via Airbnb.

De nacht daarop liggen wij bij het strand Makris Gialos op Zakynthos 2 mijl zuidelijker dan Ay. Nikolaos. Een goede ankerplek, veel zand. Wij vroegen ons dan ook af waarom er verder niemand ligt. Na een slapeloze nacht weten wij het. Als de deining inzet en dat wil wel met Noord Westelijke over Oost tot Zuidelijke wind, lig je lekker te rollen. Het eten in het restaurant is uitstekend.

In Ay. Nikolaos raken wij nu kind aan huis en worden wij weer hartelijk verwelkomd door Dimitri en personeel. Wietske en Peter stappen hier maandag 18 juli op om een tochtje te maken rond Ithaka. Zo langzamerhand kennen wij onze baaitjes. Via Ormos Andisamos, Ormos Polis gaan we ankeren in Kolpos Afales (Noord Westen van Ithaca). De laatste plaats moet wel gedaan worden in de ochtend, vroege middag want anders lig je aan lager wal met Noord Westen wind. En daar komt deze in de middag meestal vandaan. In Kolpos Afales mooie stranden met veel helder lichtblauw water.

Na Kolpos Afales een nieuwe ontdekking gedaan door aan de kade te gaan in Kioni. De plaats loopt tegen het eind van de dag vol met boten. Naast ons komt een catamaran motorjacht (Lagoon) te liggen van 20 meter. Dan voelen wij ons met 13 meter toch weer klein.

Nogmaals geankerd bij Katelios en weer valt het rif Avathi Kakava bij Akra Mounda tegen. Geen wind voor de kaap en daarna toch weer 20 tot 24 knoop. Met hulp van dochter en schoonzoon is de dag erop de boot snel weer van zout ontdaan.Na vertrek van de kinderen gaan wij naar Preveza om op 2 augustus naar Nederland te vertrekken. Een tweetal mooie dagen brengen wij nog door bij Ormos Roudha waar op 30 meter diep wordt geankerd met een lijn van 50 meter naar de wal. Kostte enige moeite maar dan lagen wij ook op een mooi plekje bij een klein strandje aan de West zijde. Een grote motor boot was de eerste nacht onze buurman en toen hij ons zag gaf hij gas om als eerste op de plaats te zijn.

Iets ten zuiden van Nikiana liggen wij nog een nacht op 5 meter mooi helder water, voordat nog 2 nachten in Ormas Vathy bij Preveza voor anker liggen. Het water is hier erg warm (28 graden Celsius). Wij koelen niet meer af en zijn blij naar Nederland te vertrekken, waar het wel erg koud blijkt de eerste week.