Juni 2 2016

5 juli 2016 - Agios Nikolaos, Griekenland

4 juli 2016

Het is nog een beetje zoeken hoe het log bij te houden. Ik ben niet erg gemotiveerd om alle dagen verslag te doen. Toch blijkt het achteraf handig enigszins bij te houden wat we hebben gedaan omdat het geheugen na een jaar of meer toch grote gaten blijkt te bevatten. Of worden wij ouder?

In elk geval het is ondertussen 4 juli en liggen wij op dit moment met onze zoon Sander bij Dimitri op Zakynthos in Nikolaou. Over een uurtje gaan wij met een tripperboat naar Shipwreck bay en de Blue grotto's. Achteraf best een aardige belevenis, met 30 knopen stuift de boot naar Ship Wreck Bay om daar een uur op het strand losgelaten te worden. Daarna een uur naar de Blue Grotto's waar de mogelijkheid wordt gegrepen in een grot te zwemmen.

Na een paar dagen Zakynthos vertrekken wij op 14 juni voor een tocht langs Keffelonia en Ithaca om deze eilanden met zijn baaien beter te verkennen. Wij komen voor anker aan de oostkust van Keffelonia in Ormos AndiSamos en blijven hier een drietal dagen liggen, mooi helder water leuk snorkelen en bij het strand zijn twee uitspanningen met koffie en ijs.

Zwaluwen op fokkeschootOrmos Andisamos

Agias Eufima wordt het volgende doel, er moeten weer eens boodschappen gedaan worden. In de haven valt met een beperkt aantal boten goed te ankeren en er is voldoende plaats om "stern" naar de wal te kunnen. Bezoek van vele zwaluwen op de fokkeschoot.

Foki bay, Noord Keffelonia wordt de volgende lunch stop met anker op 10 meter diepte. De baai ligt al vol met een beperkt aantal boten. We beginnen te merken dat de chartervloot tot hier komt. Vanuit Foki bay varen wij 's middags door naar Frikes op Keffelonia.

Klein museumpje in Stavros op IthacaOrmos Polis op Ithaca

Het weer is de volgende ochtend uitnodigend voor een wandeling naar Stavros. Frikes is een leuk relaxt dorpje. Van Frikes de volgende dag naar Aetos. Daar komen wij terecht nadat eerst het eiland Atokos geprobeerd is. Er was daar veel wind 24 à 28 knopen en erg druk. Een ankerplaats bemachtigen en safe liggen was niet te realiseren. Aetos is de meest winderige plek van de Ionische Zee wordt er gezegd en dat hebben wij gemerkt. Het anker graaft zich echter goed in hier en er staan geen golven. De windmolen heeft hier tenminste eens goed meegewerkt aan de energievoorziening. Van Aetos gaan wij in een lange dagtocht (50 mijl) voor anker bij Zuid Zakynthos bij Vasilikos. Helaas draait de wind en niet wij weer eens aan lagerwal. Daarna nog een paar dagen voor anker bij Keri, waar wij samen met twee dames (Anne en Hanne) een motorbootje huren en een rondvaart maken rond Marathonisi Island. Een gezamelijke lunch gebruiken wordt aan boord van de Viviane genoten, waarna de dames weer in hun auto stappen. Was een leuke ontmoeting. Vanuit Keri terug naar Zakynthos, de boot weer zoutvrij maken en klaar voor ontvangst van Sander. Met Sander een tocht langs het vaste land. Eerste stop Limin Petala.

Sander haalt anker op.Ormos Marathia

In Astakou, een leuk landelijk niet toeristisch dorp, waar nog nauwelijks Engels wordt gesproken, liggen wij weer aan lager wal met in de namiddag een aantal uren forse wind (24 tot 28 knopen). De dag erop varen wij 2,5 mijl naar Ormos Marathia. Beetje lastig om een goede plek te vinden als er al een boot ligt die de mooiste plek in beslag heeft genomen.

Tranquil Bay bij Nidri op Lefkas wordt de volgende stop voor een tweetal dagen en hier wordt een nieuwe bijboot besteld. De bijboot bij de Viviane begon erg veel water te lekken. Het lijkt erop dat de lijm poreus is. Kitten heeft niet geholpen. Van In Nidri tweemaal de watervallen bezocht. De tweede dag alle drie een duik genomen in het zeer koele (zoete) water. Is ook een leuke wandeling van een uur om er te komen en het restaurant voor de waterval serveert heerlijke koele smoothies. Vanuit Nidri in de middag naar Vathi, waar het niet druk was (op zondag zijn de charters van Lefkas hier nog niet). In de middag is zoals wij zo langzamerhand wel weten nogal riskant vanwege de aantrekkende wind en wij moeten het zeegat door wat meestal wat extra wind (en golven) levert. Zo ook deze keer, met één rif en de genua voor driekwart ingerold stuiven wij met 8,5 knopen op Ithaca af. De boot natuurlijk lekker zout.

Vlak onder de kust is de wind weer weg en wij gaan nog even zwemmen. Sander en Hanneke naar het strand en ikzelf naar de rotsen snorkelend. Als Hanneke terug op de boot is steekt plotseling de wind weer op en hebben wij te maken met 24 tot 30 knopen wind en wij liggen aan lagerwal. Het anker blijkt goed te houden de boot draaide wel van de zwemmers af. Gelukkig alles goed gekomen, maar zo werden wij weer eens geconfronteerd met gevaren van al te open ankeren.

ST. DIONYSIOS CHURCHKleding voorschriften.

Vanuit Vathi waar Sanders verjaardag met een etentje is gevierd gaan met in een 6 uur durende motor toch naar Nikolaou voor een slotdiner met Sander en het huren van een auto om hem op woensdag 6 juli terug te kunnen brengen naar het vliegtuig en wijzelf boodschappen kunnen doen bij de Lidl.