Juni 2016

16 juni 2016 - Agios Nikolaos, Griekenland

16 Juni

Eergisteren aangekomen in Ormos Andisamos, een leuke grote baai 9 mijl noordelijker dan Poros op Kefallinia. Met uitzicht op een blauwe vlag strand veilig in zuid oosthoek van de baai. De tweede dag brengen we het achteranker (ankerketting + gewicht uit). Het is bijna windstil en de boot draait maar wat. We kunnen ons nu indekken voor de zon. De temperaturen gaan de komende dagen verder oplopen tot 37 graden. Maar eerst terug naar begin juni waarbij vrienden Gerard en Anita langskomen in Zakynthos.

WaterputtenKetting om rots

Eerst twee dagen een auto gehuurd om hen af te halen en daarna een rondreis over het eiland op Gerards verjaardag. Op vrijdag beginnen wij met een rondje Zakinthos via zuiden en westen. Voor anker bij Keri levert geen schildpadden die in beeld komen. We moeten het doen met mooie plaatjes. In Ormos Vromi ankeren wij op 20 meter water eerst met een lijn naar een rots, later op de dag als de rust is weergekeerd met de tripperboats zonder achterlijn. Bij het snorkelen blijkt over de hele baai halfweg een dik touw gespannen. Bedoeld om ankers van boten die gaan krabben op te vangen? Na Vromi doorgevaren naar Poros na een blik geworpen te hebben op Ship Wreck Bay (het beroemde strand van Zakynthos, alleen te bereiken met een boot), met een tussenstop op de grens van zand en rotsen (38 graden 5.512N, 20 graden 48.389E).

Ship WreckBayBlue Grotto

Een erg mooie plaats om te snorkelen, veel soorten vis, zeesterren en gevarieerde bodem. Van Poros naar Ithaca de baai Sarakiniko, een klein haventje en een naaktstrand. Mooie snorkelplek vooral aan de zuidkant bij de rotsen. 's Avonds doorgevaren naar Vathi, geankerd ten noord westen van het gevangenis eiland op 22 meter diepte, de volgende ochtend met de kont naar de wal om gasflessen te wisselen en wat te winkelen. 's Avonds voor anker bij Osbrimo, ten zuiden van een visboerderij. Wij durven niet aan te leggen bij Nisos Pera Pigadhi vanwege waarschuwing voor ratten. Voor het eerst wordt hier het achteranker uitgebracht op het strand waardoor wij recht op de deining blijven liggen. Het achteranker een Fortres 7,5 kg is gemakkelijk in gewicht en blijkt zich in zand en keistrand goed in te graven. Na deze ankerplek terug naar Agios Nikolaos waar wij aanleggen aan de zuidkant, de hoge kade, in de veronderstelling dat wij daar niet verplicht zijn in een restaurant te moeten gaan eten. We worden wel weer opgevangen om elders een plek te kiezen.

Ay NikolaosMarathonisi Island

Na aanleg aan de kade niet meer lastig gevallen en de boze Dimitri bleef stug de andere kant op kijken terwijl wij uitlegden aan hem te hebben moeten betalen voor de mooring. Dimitri 'de vriedenlijke' verzekerd ons nogmaals dat wij op 'zijn?' deel van de kade altijd gratis mogen liggen. Op 11 juni vertrekken onze vrienden en ruimen wij de boel op, ontzouten en wassen. Op maandag een rondrit over het eiland gemaakt met bezoek aan klooster, waar wij aankomen tijdens het gebedsuur. Hanneke moet een wikkelrok om en ik trek een lange broek aan. Deze liggen bij de ingang klaar. Tijdens bijwonen van het gebed worden wij erop gewezen dat de knieën niet over elkaar mogen. 's Ochtends vroeg liggen wij aan lagerwal met 12 tot 14 knopen wind. Een Belgisch stel probeert te vertrekken. Raakt verstrikt in de ketting van de buurman en bij het losmaken breekt hij zijn pols. Voldoende boodschappen worden ingeslagen bij de Lidl om voorlopig vooruit te kunnen