Mei 2016

22 mei 2016 - Agios Nikolaos, Griekenland

31 mei Zakynthos

Na drie dagen Agios Nikolaos worden we aangehouden door een boze Dimitri. Boos omdat wij niet zijn komen eten in zijn restaurant en hij ons wel heeft zien zitten bij zijn ´fucking´ concurrent.Hij moet de volgende keer een kaartje afgeven bij welk restaurant hij hoort! Hij eist betaling van mooring geld. Wij betalen onder protest veertig euro voor het gebruik van de mooring en komen hier nog op terug begin juni (volgende keer vragen we om een betaalbewijs, dat schijnt af te schrikken). De concurrent (ook Dimitri, de 'fucking guy') heeft behalve voorzieningen als douche, wasmachine en diesel ook een restaurant. Na een paar dagen beginnen wij de mores van de haven te begrijpen. Onderweg naar Zakynthos leggen wij op zes meter diepte de boot voor anker bij Alykes en maken een duik rondom de boot. Weinig gezien, behalve gaten in het zand, maar wel een mooie oefening.

26 mei Agios Nikolaos

Na Sivota als prettige tussenstop wordt de volgende morgen koers gezet naar Fiskardo op Kefalonia. Een kleine overtocht van slechts 10 mijl. In de haven onduidelijkheid over waar we kunnen liggen, een aantal schepen zijn aan het manoeuvreren met de kont naar de kade en worden kennelijk begeleidt door een man in een dinghy. Wij zien een motorboot vertrekken en grijpen onze kans om daar aan te leggen. De havenmeester komt langs om geld te innen maar de kapitein had helaas plaatsgenomen op het toilet en met een matroos wordt niet afgerekend dus komt hij later nog eens terug (aldus Hanneke). Dit is een deel van de Griekse gemoedelijkheid en inderdaad na een half uur is hij terug en moet er 14,88 worden afgerekend. Prachtig dat soort bedragen, op de cent nauwkeurig. Na Fiskardo en het duikcentrum aldaar verkent te hebben gaan wij de volgende dag richting Poros om negen uur 's ochtends daar een tripper boot op dat tijdstip onze plaats nodig had. Bij Poros staat de wind recht in de havenmond en wij verwachten er te veel deining. Wij gokken erop dat Kastelios beter zal zijn. Bij Akra Mounda lunchstop gehouden en wij gaan buiten de ondiepten om van Avathi Kakava. Kastios blijkt dan pal tegen de wind in met een tegenwind van 20 knopen. Koers wordt gezet naar Agios Nikoloas op Zakinthos. We hadden het kunnen weten, want nu gaan we door een zeegat met tot 32 knopen wind. Hanneke wordt zeeziek, dat betekent dat er toch de nodige beweging in de boot zit. Dit keer wordt de boot ook zout door het overkomend water. De koers is bezeild 3 mijl zuidelijker dan Agios Nikoloas, met een klein tipje van de genua maken we toch 7 knopen voortgang, waardoor de overtocht beperkt bleef tot minder dan 1,5 uur. In Agios Nikoloas willen we ankeren tussen een aantal moorings, maar dan worden we gewaarschuwd door een aardige Griek die ons naar een mooring begeleidt waar wij gratis mogen liggen, mits wij natuurlijk de wal bezoeken. Agios Nikoloas is een aardig gehucht draaiend op toeristen die naar de Blue Caves willen en een tochtje naar het strand waar een scheepswrak ligt (Ship Wreck beach).

22 mei Fiskardo

Sinds 17 mei weer terug in Griekenland. We kunnen weer reizen via het vliegveld bij Preveza met Transavia. Na aankomst moeten wij nog twee uur wachten voor de bus komt (busje komt zo). Wij nemen een taxi en zijn om 11 uur weer op de boot. Nog even wennen, een paar boodschappen halen en langzamerhand de boot weer vaarklaar maken. Ondertussen nog een aantal klussen. Het nieuw in Nederland gekochte kompas wordt geïnstalleerd en de instrumenten op de stuurkolom worden allemaal opnieuw gekit. In maart bleek het bij stortbuien behoorlijk door te lekken tot in de achtercabine waar de lakens nat werden. Tevens even weer de mast in waarbij het altijd afwachten is of Hanneke mij daar niet laat hangen. Het ankerlicht is weer vervangen door een led licht, waarmee  per nacht toch 12 ampère uur bespaard kan worden en dit komt overeen met 15 liter water gemaakt door de watermaker.

De vuilwatertank gaf luchtjes af. Het bleek dat op een drietal plekken de lasnaad was doorgeroest (teveel slak). Afgedicht met kneedbaar epoxy en ducktape. Wordt een klus voor de winter om eens helemaal aan te pakken inclusief een nieuwe afvoerpomp.

Vandaag vertrokken uit Lefkas waar we voorlopig niet terugkeren, het zwerversleven is weer begonnen. Wind is er niet in de ochtend, wij gaan voor anker bij Akra Kefali, een open baai met leuk strand. Kort nadat ons anker ligt komt er een huurboot bij liggen met vijf Russische mannen. Willen kennelijk niet meer naar Egypte, bang uit de lucht te vallen. De heren beschikken over veel energie, met veel lawaai worden sprongen in het water gemaakt en gaat de muziek hard. Wij doorstaan deze kwelling een uur en daarna is de groep uitgeput en wordt het rustig. Nog een uur later vertrekt de boot en keert onze rust weer in de baai. Om vier uur steekt het verwachte windje op en zeilen wij naar Sivota.

1. Hester en jans en matteo:
    22 mei 2016
    Mooi verhaal veel plezier en behouden vaart liefs ons
  2. Just:
    23 mei 2016
    Leuk dat jullie weer reisverhalen publiceren!
    En Sivota, dat herinner ik mij, daar zijn wij ook geweest. Met die ondiepe doorgang naar dat kanaaltje tussen het eiland en het vaste land.