Mei en juni 2017

6 juni 2017 - Kasos, Griekenland

Op 14 mei keren wij weer terug in Agios Nikolaos waar de boot dit jaar haar thuishaven heeft. De dag voor aankomst is het familiefeest gevierd  van de Burumas waar wij toch graag bijzijn.

De eerste keer dat de gennaker goed staat op de VivianeWe blijven eerst een week in de haven liggen en huren een auto om de omgeving te verkennen. Aanleiding zijn de vele huizen die te koop staan en gerenoveerd kunnen worden. Wij zoeken er verschillende uit op de sites van makelaars. Wij komen terecht in Nikithianos een bergdorpje aan de route Heraklion - Agios Nikolaos. Verschillende panden zijn hier gerenoveerd en veel kunnen zo een beurt nog hebben. Wij maken kennis met de eigenares van het enige restaurant van het dorp. Zij spreken geen Engels maar via een dochter in Brussel en Skype kunnen wij uitstekend communiceren. Wij komen hier zeker terug om eens verder te kijken. Wij hebben een schoolgebouw gezien dat verlaten is maar met redelijk veel grond erbij en willen weten of dit te koop staat. Een project voor de toekomst.Carob tree ((Johannesbroodboom)

Zondag 21 mei vertrekken wij naar Spinalonga baai, testen de buitenboord motor en met het bijbootje bezoeken wij Elounda. Een luxe badplaats met veel touristen. Twee dagen laten zeilen wij naar Sitia met een stevige windkracht vier en vinden dekking in de haven. Een mooie plek waar langszij aangelegd kan worden en geen havengeld gevraagd wordt. Voor water en elektrisch moet een kaart gehaald worden maar dat hebben wij niet nodig. Hanneke bezoekt hier een oogarts omdat het rechteroog ineens slechter presteert bij het lezen. Na grondig onderzoek vindt de oogarts niets (nou ja, de sterke van het leesgedeelte van de variofocus bril blijkt niet te kloppen) en voor 20 euro wordt er afgerekend. Wachtrijen bestaan hier niet. Wij lopen de wachtkamer binnen (20 vierkante meter) en daarachter een spreekkamer met de nodige apparatuur van ook 20 vierkante meter. De arts neemt er alle tijd voor.

Marina KarpatosDe volgende ankerplaats wordt op 25 mei in de baai Erimoupoleus. 's Ochtends vroeg vertrekken wij richting Kasos. Mooi zeilweer, windkracht 3 en verkennen de baai zuidwest Agia Chelatros. Voordat wij hier aankomen is het deze keer gelukt de gennaker te zetten toen de wind wegzakte. Agia Chelatros ligt nogal op het zuiden en daar er de komende nacht zuid 3 voorspeld wordt varen we door, nu op de motor, de wind is op. We eindigen op Karpatos in de Ormos Makrygialos en liggen hier heerlijk beschut. Na een duik in het water blijkt dat wij absoluut niet verder hadden moeten varen want er ligt een rotsformatie met niet meer dan één meter diepgang.

Fiets met hulpmoter (een b-bike = benzine bike)Het weekend en een paar dagen daarna brengen wij door in Pagidia (hoofdstad Karpathos). Op zondag is er een optreden van volksdans groepen in diverse leeftijd categorieën. Op zaterdag de generale repetitie en op zondag de uitvoering in traditionele kledij, althans de meerderheid. Op maandag en dinsdag huren wij een auto om het eiland te verkennen. De eerste dag naar Olympos een oud bergdorpje waar de mensen ten behoeve van de toeristen in traditionele kledij rondlopen. Wij raken aan de praat met de van Hatzivasilis die met zijn moeder een museum van deze decorateur beheerd. Tevens was zijn vader (en grootvader) een bekend schilder.De dag erop doen we het zuidelijk deel van het eiland.

Vanaf Poli genomen vallei bij zonsondergangHet is een indrukwekkend eiland met veel ruig gebergte en diepe dalen. De wegen raken nogal bezaaid met rotsen vanwege een aantal stortbuien die er vallen.

Op woensdag maken wij los. Na door de Port Police gehoord te zijn over een schipper op een tripperboat die de nodige diesel en olie in de haven loosde. Wij varen langzaam naar Diafani en proberen een aantal stranden uit om te ankeren. Dit lukt moeilijk en aan het eind van de dag gaan wij terug naar Karpathos en ankeren in de baai. De bimini wordt bij genaaid evenals de sprayhood. Er waren wat stiksels losgegaan. Verder een heerlijke dag met een beetje lezen en luieren.

Op vrijdag 2 juni vertrekken wij na wat boodschappen gehaald te hebben naar Ormos Makrygialos omdat wij geen zin hebben de tocht naar Kasos in één keer te maken (25 mijl!). Een dagje lekker voor anker, nog een boek uitgelezen en het blijkt daar in die baai terwijl het elders 10 knopen waait 26 knopen te waaien. De windsurfers zijn er blij mee.

De muzikanten bij het festival in Poli op eerste pinksterdagOp zaterdag het tochtje naar Kasos waar wij met de neus in de boter vallen. Er zijn diverse Pinkster evenementen en het wordt gevierd! dat in 1824 bijna het hele eiland uitgemoord is door Turken en Egyptenaren. In het dorpje poli zijn wij welkom bij een dienst waar de neerdaling van de Heilige Geest wordt gevierd met aansluitend gratis eten en muziek met (Griekse) dans.

Het vlees van Jezus wordt verdeeld na de kerkdienst.Maandagavond treed er een in Fri een koor op. En dinsdag is er een hardloopwedstrijd. De woensdag gaan wij niet meemaken daar dit voorlopig de enige goede dag lijkt de komende week om naar Agios Nikolaos te varen.

In de haven blijven wij een aantal dagen liggen om de boot schoon te maken en op te ruimen. Wij krijgen hoog bezoek, onze vrienden Gerard en Anita varen veertien dagen mee. De eerste dagen rijden we rond in een gehuurde auto. De wind wil nog niet meezitten. Niet met de boot, dan met de  auto wordt Vai Beach

Lachna, Stone Arch Bridge

bezocht. Het palmenstrand van Kreta. Een wandeling naar Richtis George kloof wordt ondernomen. Een prachtige omgeving en wij hebben de Lachana Stone bridge gezien. In de kloof zijn vele watervallen. Helaas wandelden wij langzaam en hebben de

Richtis kloof

helft van de tocht gedaan en weer terug. Een volgende keer is het beter de auto te parkeren bij de brug.

Donderdag 22 juni kunnen de zeilen omhoog en bezoeken wij Nisos Psira om te onderzoeken of daar te snorkelen of duiken valt. Helaas is het moeilijk ankeren bij dit rotseiland en wordt de koers gezet naar Spinalonga. Vrijdag bezoeken G en A het voormalige leprozen eiland. Zaterdag 24 juni wordt koers Red Beach Santorinigezet naar Santorini en gaan voor anker bij Red Beach, niet wetende dat dit een beroemd strand is.

Wij lagen voor anker met een drietal boten en plotseling om half acht komt er een hele vloot aan catamarans en andere boten een bliksembezoek brengen. Wij waren al even bang dat deze de hele nacht zouden blijven liggen, met veel herrie muziek. Maar even plotseling als zij kwamen vertrokken ze ook weer. Later zullen wij dit spektakel nog een meemaken in de haven Vlikhadas waar 's avonds tegen acht uur alle boten binnen komen en hun dag gasten weer uitzwaaien. Wij maken de zondag een Mooi uitzicht op krater van Santorini vanuit het dorp Oiarondvaart door de krater. en eindigen in de haven Vlikhadas. waar wij op maandag met een auto Santorini en met name OIa verkennen. Dinsdags voor anker bij Nisos Palaia Kameni in d krater waar wij hebben geprobeerd de warmwaterbron te ervaren. Helaas hebben wij geen temperatuur verschil kunnen vinden maar voor de tripperboats is het een evenement. Op woensdag doen wij 75 mijl terug naar Kreta waar wij zuidelijk van Nisos Kolokithia voor anker gaan. Een mooie plaats om te snorkelen.

Na het afscheid op vrijdag van G en A doen wij gaan wij met spoed boodschappen doen en zoeken het water zo snel mogelijk om. Er wordt hitte verwacht en deze liep in de kajuit op tot 42 graden. Wij gooien het anker uit in Ormos Kolokythias. Door te Aan tafel met Gerard en Anita in Agios Nicolaoszwemmen konden we het hoofd koel houden. Op 7 juli was het zover en gingen wij de koelte opzoeken in Nederland om eind Augustus terug te keren op Kreta. De temperaturen zijn dan hopelijk aangenamer en de vakanties zijn voor een groot aantal mensen weer voorbij.